Henter kommentarer

Salget overrasker, men forhandler fastslår: 'Vi stiller ikke kunderne ringere'

Salget af Fisker Ocean overrasker ekspert trods gigantisk nedslag i prisen. Forhandler ser ingen synderlige risici forbundet ved et køb.
Salget af Fisker Ocean overrasker ekspert trods gigantisk nedslag i prisen. Forhandler ser ingen synderlige risici forbundet ved et køb. Foto: Patrick T. Fallon/AFP/Ritzau Scanpix
Vis mere

Ville du turde købe en elbil fra en producent, som meldes tæt på konkurs?

Hvis du tør, så kan du lige nu gøre en god handel. Og det har adskillige danskere gjort på det seneste.

For godt en måned siden smed danskstiftede Fisker Inc. nemlig en kæmpe bombe på det danske bilmarked.

Fra den ene dag til den anden blev der hakket uhørt store beløb af prisen på de forskellige udgaver af den elektriske SUV, Fisker Ocean.

En Fisker Ocean Extreme blev eksempelvis sat ned med 209.730 kroner, så den i dag kan erhverves for 363.152 kroner.

Men det ufatteligt gode tilbud kommer altså i den grad også med en tekst med småt, nemlig at man grundet Fiskers økonomiske situation løber en risiko for at miste sin garanti og muligheder for support og service af bilerne.

Den situation har været beskrevet i både danske og internationale medier, og Fisker Inc.-aktien er blevet afnoteret på børsen i New York, mens der spekuleres i en snarlig konkurs.

Men trods den anspændte økonomiske situation er det faktisk lykkedes Fisker at få langet adskillige biler over disken til danskerne – både via forhandler og egne salgskanaler.

Tal fra bilstatistik.dk afslører nemlig, at der i perioden siden 5. april, hvor slagtilbuddet blev introduceret, og frem til og med 6. maj, er indregistreret 25 nye Fisker Ocean-biler i Danmark.

Heraf er 18 solgt til private ejere og resten til erhvervsbrug.

»Det er overraskende for mig, at der er blevet indregistreret så mange til private ejere,« siger forbrugerøkonom Ilyas Dogru fra FDM til B.T.

»Der er jo ikke tale om leasingbiler, som man kan aflevere tilbage. Men det tyder på, at der er bilkøbere, der har lidt mere is i maven end de fleste,« vurderer han.

Hos Lindholm Biler i Viborg, som har stået for en del af salget af Fisker Ocean i de seneste uger, mener indehaver Henrik Bollerslev, at der til dels er blevet tegnet et skræmmebillede af situationen i medierne.

Læs også: Ikonisk underholdningsaktie i markant fald

»Jeg synes, der har været en tendens til, at når én meningsdanner siger noget, så er alle de andre pludselig enige,« siger Henrik Bollerslev til B.T.

Han fortæller, at der har været »virkelig god interesse« fra kundernes side i at købe en Fisker Ocean.

Hvordan er man stillet som kunde, hvis man køber en Fisker Ocean hos dig i dag?

»Man er stillet på fuldstændig samme vis. Vi stiller ikke kunderne ringere, og det gør Fisker heller ikke. De har været lidt kluntede i deres kommunikation, men faktum er jo, at køber man en Fisker i dag, så har man stadig en fabriksgaranti,« siger Henrik Bollerslev.

»Det er rigtigt, at der er en risiko for, at Fisker kommer i en situation, hvor der ikke er garanti, men der er fabriksgaranti i dag. Det kan godt være, at patienten ikke er helt rask, men patienten er trods alt ikke død endnu,« understreger han.

Og for at imødegå den risiko har Lindholm Biler en plan klar, fortæller han.

Indehaver Henrik Bollerslev hos Lindholm Biler mener ikke, at det er specielt risikofyldt at købe en bil fra konkurstruede Fisker Inc. Vis mere

»Hvis det sker, så siger vi, at vi går ud og køber en treårig garantiforsikring, og det er væsentligt, for det betyder, at hvis fabrikken går konkurs i morgen, så har du en garanti på tre år, hvilket er bedre end den  toårige garanti, man får hos mange andre europæiske bilmærker,« siger Henrik Bollerslev.

Han frygter ikke, at en konkurs vil føre til, at man som køber ikke længere vil have adgang til reservedele til sin Fisker Ocean.

»Nej, Fisker har ikke selv stået for produktionen af reservedele, og den ulempe kan vise sig at blive en fordel, for det er Magna Steyr, som er en af verdens største underleverandører til automobilsektoren, som gør det,« siger Henrik Bollerslev.

»De har tabt penge på grund af den manglende produktion af Fisker Ocean, men der findes trods alt 10.000  af bilerne.«

»Hvorfor skulle de stoppe med at producere reservedele, når det er en mulighed for at få noget tilbage på den store investering, de har foretaget i produktionen allerede? Det ville være rablende vanvittigt ikke at fortsætte med at producere reservedele,« mener han.

Men kan det ikke blive et problem for køberne, hvis bilens software ikke længere bliver opdateret?

»Der sidder 30 mand i Graz i Østrig og udvikler fortsat på Fiskers software, men hvis de på et tidspunkt stopper med det, så er det ikke anderledes end for mange andre bilmærker, hvor man heller ikke bliver ved med at opdatere software på flere år gamle modeller,« siger Henrik Bollerslev.

Læs også: Pengeregn over boligejere

»Jeg siger ikke, at der ikke kan opstå problemer undervejs, hvor man kan komme til at vente på reservedele, som det også har været tilfældet hos Tesla.«

»Men man skal bare lige huske på, at man altså køber bilen megabilligt. Der er priset rigtig mange dårligdomme ind i den aktuelle pris på en Fisker Ocean,« konstaterer Henrik Bollerslev.

FDM har tidligere advaret om de risici, som organisationen mener, at man som kunde løber, hvis man beslutter sig for at købe en Fisker Ocean under de nuværende forhold.

Det 'kedelige' råd fra FDM-jurist Michael Ern Nielsen var ved den lejlighed, i begyndelsen af april, at man som potentiel køber bør tænke sig rigtig godt om og sætte sig ind i risiciene.

»Hvis du overvejer at købe en Fisker Ocean, så skal du lave en grundig kalkule af pris over den risiko, som du løber,« sagde advokat Michael Ern Nielsen fra FDM til B.T.

»Du skal have med, at du potentielt mister mulighed for garantikrav, reservedele, service, reklamationsret og fremtidige opdateringer af softwaren i bilen.«

»Du kan godt købe bilen og køre på tilliden. Men spørgsmålet er, om du tør,« understregede Michael Ern Nielsen.

Henrik Bollerslev fortæller, at Lindholm Biler har lukket flere salg, hvor bilen endnu ikke er blevet indregistreret, og han forventer derfor, at det officielle salgstal vil stige yderligere i de kommende dage og uger.

Læs også: Niels vil sige op og leve af sin opsparing: Sådan kan han sikre formuen

Læs også: Chef sælger 55.000 C25-aktier