Henter kommentarer

SAS ramt af flykaos

Scandinavian Airlines (SAS) flights are seen listed at Copenhagen Airport Kastrup in Copenhagen, Denmark, July 3, 2022. REUTERS/Andrew Kelly
Scandinavian Airlines (SAS) flights are seen listed at Copenhagen Airport Kastrup in Copenhagen, Denmark, July 3, 2022. REUTERS/Andrew Kelly Foto: ANDREW KELLY
Vis mere

En storstrejke bliver virkelighed for SAS, og det kommer til at ramme omtrent 30.000 passagerer dagligt.

Det er meldingen fra SAS i en pressemeddelelse, efter forhandlinger om en ny overenskomst til selskabets 1.000 piloter er brast sammen ovenpå dramatiske forhandlinger.

SAS' ledelse og SAS' piloter har siddet på hver sin side af forhandlingsbordet i over en uge, hvor stridspunkterne blandt andet har været, at SAS skal spare 800 mio. svenske kr. årligt på deres piloter.

Strejken var allerede varslet til at skulle begynde 29. juni, men det er blevet skubbet to gange. Senest var deadlinen klokken 12 mandag middag, hvor det altså nu står klart, at parterne ikke er blevet enige.

SAS' topchef, Anko van der Werff, betoner, at SAS »dybt fortryder«, at flyselskabets kunder vil blive berørt af strejken. Konkret vil cirka 50 pct. af selskabets daglige afgange hænge i en tynd tråd som følge af strejken.

Samtidig langer van der Werff ud efter de 1.000 piloter, der finder strejkevåbnet frem.

»En strejke på dette tidspunkt er ødelæggende for SAS og sætter virksomhedens fremtid sammen med tusindvis af kollegers job på spil. Beslutningen om at gå i strejke nu viser hensynsløs adfærd fra piloternes fagforeninger og en chokerende lav forståelse for den kritiske situation, som SAS er i,« siger Anko van der Werff, administrerende direktør.

Dansk Metal har forhandlet på de danske piloters vegne, og herfra lyder det, at piloterne har tilbudt SAS historisk store besparelser, som er blevet afvist af flyselskabet. Sammenlagt har piloterne lagt besparelser for 600 mio. kr. på bordet, skriver Dansk Metal.

»Det står nu klart, at ledelsen i SAS på intet tidspunkt reelt har ønsket at indgå en aftale med piloterne. Meget tyder på, at ledelsen spekulerer i at lave en rekonstruktion af selskabet, og på den her måde kan de sige, det er piloternes skyld,« siger Keld Bækkelund Hansen, der er forhandlingschef i Dansk Metal.

Piloternes krav har blandt andet været, at ledelsen stopper med at bruge datterselskaber, hvor piloterne er ansat under andre – og ofte ringere – overenskomster. Det gælder datterselskaberne SAS Link og SAS Connect, hvor piloterne ikke strejker i denne omgang.

SAS befinder sig i en dyb krise, og selskabet higer efter pengeindsprøjtning udefra.

Den danske stat har erklæret sig villige til at give SAS hjælpende hånd og eftergive gæld for 3,5 mia. kr., alt i mens den norske og svenske stat har understreget, at de ikke ser sig selv som langsigtede ejere af SAS – dog er nordmændene gået med til, at SAS må omdanne en gæld på 1,5 mia. kr. til aktier.

Med den forestående strejke er det formentligt slut med det SAS, som vi kender i dag, påpeger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

»En kat har ni liv. SAS – ledelse og personale – har brugt deres,« skriver han.

Økonomen fremhæver, at aflyste afgange bliver meget dyre for SAS, og at den økonomiske udvikling nu står overfor endnu mere usikre tider.

Der har tidligere været forlydender om, at et konsortium overvejer at købe SAS. Det er dog uvist, om det er reelt.

Læs også: SAS-piloterne strejker - sådan reagerer aktien

Læs også: Forlod SAS-forhandlinger: 'Jeg er vældig overrasket'