Henter kommentarer

| Opdateret

C WorldWide: Se hvilke aktier, der dominerer fragten til lands, til vands og i luften


Dette er en kommentar. Euroinvestor har tilknyttet flere personer, der kommenterer de finansielle markeder. Kommentaren udtrykker alene skribentens holdning.

Man kan godt foranlediges til at tro, at det har været fryd og gammen for transportbranchen under alle pandemi-årene med de vilde aktieopture, der har fyldt i mediernes overskrifter.

Men da Corona-pandemien lagde sig som et tykt tæppe over os, var det første, der skete, at de store fragtskibe blev forhindret i at lægge til i havnene rundt omkring i verden.

Læs også: 8 mulige vinderaktier: Derfor satser Lau Svenssen på dem

Det gav besætninger på flere hundrede tusinde mennesker alvorlige mentale udfordringer (i en grad hvor det blev kaldt en humanitær krise) for ikke at snakke om en generel containermangel på land.

Et års tid senere, den 23. marts 2021, blev en af verdens to essentielle genveje for al søfragt, Suez-kanalen (den anden genvej er Panama-kanalen), blokeret af det gigantiske containerskib Ever Given.

De seks dages blokade lavede i den grad rav i forsyningskæderne og påvirkede en tiendedel af al global handel.

Det fik priserne på varer til at stige over hele verden. Da branchen endelig var ved at komme sig, invaderede Rusland Ukraine, hvilket tvang oliecontainere ud på store omveje.

Læs også: Danske Bank: Vi skal formentlig helt ud til kanten

Med det større perspektiv på plads har der ganske rigtigt været gedigne opture i mange af transportaktierne både nationalt og internationalt, hvilket giver anledning til et dyk ned i, hvad transportbranchen egentlig rummer.

Hvilken sektor hører transportbranchen under?

Der findes en standard for, hvor mange sektorer man opererer med kaldet Global Industry Classification Standard (GICS). I den er der 11 sektorer, som alting hører under. Sektorerne er (fra største til mindste): teknologi, finans, sundhed, cyklisk forbrug, industrier, stabilt forbrug, kommunikation, energi, materialer/råvarer, forsyning, ejendom.

Man deler alle sektorer op i henholdsvis industrigrupper, og herunder industri og herunder sub-industri.

Transportbranchen, som denne artikel handler om, hører under den meget brede sektor, der hedder industrier.

Læs også: Saxo Bank-strateg: Sådan vil jeg investere 100.000 kr. lige nu

Under selve industrigruppen Transport ligger fem industrier: luftfart & logistik, passagerfly, søfart, transport på land samt transportinfrastruktur.

Under de tre førstnævnte hedder subindustrien det samme som industrien, mens der ligger tre subindustrier under transport på land: jernbanetransport, godstransport samt passagertransport.

Under transportinfrastruktur findes ligeledes tre subindustrier: lufthavnsservices, motorveje og jernbanespor samt havne & services. Længere nede kan du se aktier fra hver subindustri.

Hvad rummer transportbranchen?

Hvor man måske let kunne tro, at de store containerskibe ude på verdenshavene står for den største del af den globale fragtmængde, er det faktisk på vejene, at det store læs trækkes.

Stort set alt gods, der fragtes, har nemlig brug for at blive kørt på fire eller ti hjul de sidste kilometer.

Overordnet set udføres transport på land af lastbiler og varevogne, søfart af store skibe, der enten er udformet som et stort badekar, man kan fylde med fx korn eller olie, eller dem der fragter containere. Lufttransport udføres naturligvis af fly.

Læs også: Totalkredit: Lån med kortest rentebinding er snart ikke billigst – så skal du lægge om?

Hvor 100 procent af al gods som nævnt fragtes på land, står søfragten for ca. 90 procent og luftfragt for ca. 10 procent.

Søfragt er en langsommelig affære, men til gengæld er det meget billigere end den hurtige luftfragt.

Det, der dog fragtes med fly, vil ofte være ting, der har dårlig holdbarhed som frisk fisk, afskårne blomster og mere eksotiske frugter såvel som varer af høj værdi som teknologiske produkter eller visse produkter til sundhedssektoren.

Transport på land

Alt vi skal bruge flyttes som nævnt på land på et eller andet tidspunkt i rejsen, det være sig alt lige fra mennesker og dyr til diverse varer.

De to overordnede former er jernbanetransport, som dækker over både godstransport samt passagertransport og henholdsvis vejtransport af gods og vejtransport af mennesker.

Læs også: Lars Tvede om voldsom nedtur: Frustrerende

På vejene har vi de store lastbiler og de mindre varevogne, begge dele kan være almindelige vogne eller specialvogne som fx kølevogne.

Godstogene kan i mange tilfælde køre helt ud på havneområderne, hvor containerne let kan løftes direkte fra tog til skib i et løft.

Havne, lufthavne, jernbaner, motorveje samt logistik

Der findes adskillige børsnoterede selskaber, der har deres daglige virke i transportbranchen, og man kan benytte forskellige metoder til at afgøre, hvilke selskaber der er de mest vigtige under hver subindustri.

Nedenfor tager vi udgangspunkt i de henholdsvis fem og ti største aktier under hver af de respektive subkategorier, det globale verdensindeks MSCI ACWI har valgt at medtage i deres indeks. MSCI rummer

Læs også: C WorldWide: Digital succes på det indiske aktiemarked

2.884 store og mellemstore aktier fra 23 udviklede lande og 24 emerging markets lande. Indekset dækker ca. 85 procent af alle globale investerbare aktier.

Under jernbaner fylder asiatiske selskaber hele toppen, så der er medtaget top syv samt de tre største amerikanske selskaber som ligger uden for top ti.

Jernbaner

Asiatiske selskaber

Nordamerikanske selskaber

Lastbilkørsel

 

Motorveje & jernbanespor

Søfragt

Der findes flere forskellige typer skibe til søfragt.

Dem, vi typisk forbinder med søfragt, er nok containerskibe, som har den fordel, at de kan fragte mange forskellige typer af varer på samme tid, og de varer kan lastes af og på i mange forskellige havne.

Læs også: C Worldwide: Nordiske aktier har masser at byde på

Man kan sammenligne det med en bybus, der sætter folk af og på langs hele dens rute. Containerskibenes pendant er de store tørlastskibe, som kan minde om et stort flydende badekar med låg på.

De fragter én vare ad gangen, fx korn eller jernmalm, og lastes ét sted og tømmes ét sted. Olietankere følger samme princip som tørlastskibene blot med olie i ”badekaret”.

Færger hører naturligvis også med under søfragt, da de udover at kunne transportere mennesker i høj grad også fragter varer.

Sidst men ikke mindst er der forskellige typer specialskibe, som kan fragte fx store dele af en vindmølle og lignende.

Marine

Læs også: Køb eller vent? Aktieveteran har særligt råd, hvis du vil have Novo-aktier

Havne & services


Luftfragt

Selvom der findes fly, der udelukkende flyver med gods, fragtes helt op mod 60-70 procent af det gods, der flyves fra A til B, med passagerfly.

Passagerfly har masser af plads nede i bugen på flyet eller under fødderne på os, der rejser ud i verden på enten ferie eller forretningsrejse.

Af samme årsag er næsten alle flyselskaber, der flyver med passagerer også aktører, når det kommer til godstransport i luften.

Læs også: Saxo Bank: Er Europas største virksomhed pengene værd?

Luftfart & logistik

Flyselskaber

Læs også: 7 lette råd: Sådan kommer du i gang med at investere

Lufthavn services

Udviklingen i branchen gennem årene

Digitalisering
Den helt store revolution inden for fragt og transport startede i 1960’erne, hvor man begyndte at transportere gods i containere fremfor at laste stykgods i mindre kasser.

Det gjorde det langt billigere at transportere gods end tidligere, fordi man ikke længere har brug for lige så mange arbejdere til at håndtere og laste alle de små kasser.

Efterfølgende har man kunne nøjes med et langt færre antal ansatte, der betjener de store kraner, som løfter containere fra skibet til havnen eller omvendt.

Læs også: Maj Invest: Omkostningerne ved statsgæld vil påvirke finanspolitikken

Siden da er der ikke sket meget på området før end for 5-10 år siden, hvor man begyndte at digitalisere transportindustrien.

Det meget lavpraktiske arbejde med at flytte varer fra A til B har, af måske naturlige årsager, været lidt bagud i forhold til den teknologiske udvikling i samfundet.

En containers rejse fra fx Kina til Danmark har skulle dokumenteres meget håndholdt på hele turen.

Målet med den digitaliseringsproces, der stadig er i fuld gang, er, at de, der ejer godset, bedre kan følge deres gods digitalt.

Ganske som vi private kender det fra de mails, sms’er og trackingnumre, vi modtager, når vi lægger en vare i kurven online, og til varen ankommer hos os eller i en pakkeshop i nærheden.

De nye digitale funktioner vil hjælpe dem, der får fragtet gods til bedre at planlægge deres produktionen samt optimere deres lagerbeholdninger.

Alt i alt skulle det gerne gøre det nemmere og i nogen grad billigere at fragte gods.

Reshoring
Den næste store udvikling vil formentlig være det der kaldes ”reshoring”, som handler om at flytte produktion tættere på egne landegrænser.

Det udspringer delvist af, at meget produktion gennem årene er blevet flyttet til Kina grundet den høje produktivitet og lave løn, hvilket har efterladt den vestlige verden sårbar over for spændinger mellem Kina og Vesten.

Læs også: Lau Svenssen: 3 langsigtede aktier i stedet for Novo-aktien

Men også sårbarheden under transportsituationen er en faktor. Forsinkelserne i forsyningskæderne, der udsprang af pandemien, var formentlig en øjenåbner for mange.

Mange kigger bl.a. på at flytte noget af produktionen ud af selve Kina til andre steder i Asien, men i stigende grad forventes flere og flere lande at flytte produktionen endnu tættere på ”hjem”.

3D print
Det næste, der potentielt kan ændre transportbranchen, er 3D print.

Vi har talt om det i mange år, men vi afventer stadig vores egen 3D printer derhjemme, der ville gøre i hvert fald nogle af vores køb overflødige.

Men trods forskning gennem mange år er vi ikke tæt på at være i mål med dette.

En branche i vækst?

Transportbranchen er en ret anonym industri til trods for dens enorme størrelse og indflydelse på vores liv og færden.

Vi tænker formentlig ikke over, at det er samfundskritisk infrastruktur. Branchen gennemgår forandringer i øjeblikket.

Det vil særligt komme kunderne til gode, der får mere overblik og potentielt lidt bedre priser på deres fragt.

Branchen vokser i takt med væksten i verdensøkonomien, hvilket betyder, at det er en cyklisk branche – går det godt i verdensøkonomien, så går det også godt for transportbranchen.

Har vi penge, så køber vi varer, og de varer skal ofte leveres. Og ikke blot én gang, men mange gange, for hver lille komponent i fx en ny iPhone kommer mange steder fra.

Alle delkomponenterne har deres eget fragteventyr, inden de bliver samlet i en ny telefon, og denne er på vej hjem til os.

Du kan høre mere om særligt de danske aktier i denne episode af podcasten Vild med aktier.

Kilder: The Washington Post, MSCI, Companies Market Cap, Yahoo Finance