Henter kommentarer

eToro: Teslas seneste aktieoptur kan vise sig at være midlertidig

Raindrops gather on the logo of a Tesla Model Y, Thursday, Dec. 15, 2022, in Charlotte, N.C. (AP Photo/Chris Carlson)
Raindrops gather on the logo of a Tesla Model Y, Thursday, Dec. 15, 2022, in Charlotte, N.C. (AP Photo/Chris Carlson) Foto: Chris Carlson
Vis mere

Dette er en kommentar. Euroinvestor har tilknyttet flere personer, der kommenterer de finansielle markeder og danskernes privatøkonomi. Kommentaren udtrykker alene skribentens holdning.

Teslas seneste aktieoptur kan vise sig at være midlertidig

Siden Tesla-aktien nåede sit 2023-højdepunkt tilbage i sommeren, er aktien faldet med mere  end 35 pct., og alene siden årsskiftet er den nede med 27 pct. Investorerne har været vidne til skuffende salgstal, prisnedsættelser, store fyringsrunder og en halvsløj lancering af den  længe ventede cybertruck. 

Men ved sidste investorkonference lykkedes det alligevel Elon Musk at vinde mange af sine fans over igen. Siden fremlæggelsen af kvartalsregnskabet i april er Teslas aktiekurs nu steget med 25 pct. Godt hjulpet på vej af udmeldingerne om lanceringen af den billigere Model 2 og robottaxaen.

Læs også: Chef sælger 55.000 C25-aktier

Og Teslas seneste skuffende salgstal kan til dels undskyldes med den generelt svagere efterspørgsel efter elbiler. De høje forventninger til vækst er blevet sat på prøve af forbrugere, som fortsat udfordres af utilstrækkelig opladningsinfrastruktur, rækkeviddeangst, faldende brugtbilspriser og høje renteomkostninger. 

Mens udrulningen af elbiler går lidt langsommere end mange investorer havde håbet, er historien om ‘elbilernes død’ forkert. Det globale salg af elbiler steg med 35 pct. i 2023, og i dag er næsten 20 pct. af alle solgte biler på verdensplan elbiler. Samtidig er den globale udrulning af elbiler knap nok begyndt. Kun ca. 3 pct. af de 1,5 milliarder biler, der kører på vejene i dag, er elbiler. Mens Europa og Kina har været i fokus, har resten af verden meget at indhente. 

Selv om Tesla var ‘first mover’ i udrulningen af elbiler, er de ikke længere størst. Konkurrencen er intensiveret med lanceringen af flere modeller og hurtigt faldende priser. Teslas markedsandel er faldet fra 21 pct. i 2022 til 16 pct. i dag. De er blevet overhalet af kinesiske BYD, med en markedsandel på 18 pct. Mens denne igangværende priskrig i kampen om markedsandele er godt nyt for forbrugerne, betyder det pressede marginer og lavere indtjening for investorerne.

Læs også: Bryggerier lægger sig i spidsen af C25 - det kan forklare det

Trods de nuværende udfordringer fortæller Tesla-aktiens høje værdiansættelse, at investorernes forventninger fortsat er enorme. I dag handles aktien til omkring 65 gange deres årlige indtjening. Det er noget højere end BYD’s ca. 20 gange. Mens de traditionelle bilproducenter, som Mercedes og Volkswagen, kan købes for blot ca. 5 gange deres indtjening.

Men mange investorer ser også Tesla som meget mere end en bilproducent. Med milliarder investeret i dataindsamling, fuldt selvkørende software og deres supercomputer Dojo, vurderer nogle investorer aktien som et tech-selskab. At licensere Teslas bilstyringssoftware til andre bilproducenter og skabe et ‘Microsoft inden for bilindustrien’ kan vise sig at være en kæmpe indtjeningsmulighed, og er med til at understøtte den høje værdiansættelse.

I branche, der udvikler sig så hurtigt, er det umuligt at forudsige, hvilke aktier der bliver ‘vinderne’ af elbilræset. Som privatinvestor kan vi derfor med fordel undgå overeksponering mod enkelte selskaber, men i stedet sprede sig over flere potentielle vindere i branchen.

Læs også: »En succesfuld start« på året sikrer vækst til kabelkoncernen NKT

Læs også: Bavarian Nordic skuffer analytikernes forventninger markant