Henter kommentarer

Ugens aktie: Er godt rustet til at komme igennem corona-krisen

Den britiske model Georgia May Jagger er blandt de 'influencers', som tidligere har promoveret Pandora-smykker. Her ses Georgia May Jagger ved Cannes Film Festivalen i 2018.
Den britiske model Georgia May Jagger er blandt de 'influencers', som tidligere har promoveret Pandora-smykker. Her ses Georgia May Jagger ved Cannes Film Festivalen i 2018. Foto: ALBERTO PIZZOLI
Vis mere

Pandora er ramt af Covid-19, men ikke så slemt som frygtet. Selskabet fik en god start på året i januar og februar, mens marts bød på et dybt tilbageslag. Men selskabet står godt rustet til at komme igennem krisen.

Sporene fra Covid-19 fortsætter ind i andet kvartal, hvor alle konceptbutikker i Storbritannien, Italien og Frankrig fortsat er lukket pr. udgangen af april. Der er dog heldigvis sket en gradvis åbning i Tyskland, hvor kun 25 ud af 141 konceptbutikker fortsat er lukket. I USA er 351 ud af 403 konceptbutikker lukket, mens tallet for Australien er 79 ud af 126 butikker. Kina var det første land med nedlukning, men her er der som det første af kernemarkederne igen ved at komme gang i tingene. Kun 8 ud af de 238 konceptbutikker i landet er stadig lukket. Det skal nævnes, at ovennævnte kun omfatter de 2.746 konceptbutikker, hvoraf Pandora selv ejer 1.382. I alt sælges Pandoras produkter via 4.593 'point of sales' på verdensplan.

Ingen kan spå om, hvornår lockdown-perioden afsluttes, men Pandora ser et best case-scenarie med delvis genåbning af alle butikker i løbet af andet kvartal, hvilket dog først vil sikre normal drift og salg i løbet af årets sidste kvartal.

Selvom selskabet har suspenderet sin guidance for året, så venter ledelsen, at EBIT vil blive betydeligt negativt i andet kvartal. Det vil blive udfaldet, selvom man meget hurtigt har taget skridt til at begrænse skadevirkningerne. Det er sket ved at forhandle reduktion på lejemål, en reduktion i investeringerne, bl.a. ved at åbne færre end planlagt nye butikker i Kina og Latinamerika, ligesom kun 13 butikker er blevet moderniseret for at leve op til selskabets nye image med farver m.m.

Overordnet set fastholdes planerne for selskabets 'Programme NOW' dog, og man fortsætter linjen med satsning på øget andel af e-handel, markedsføring, produktlanceringer og besparelser. Pr. udgangen af første kvartal har man opnået besparelser på 125 mio. kr. ud af det ønskede mål for året på 1,4 mia. kr.

Relanceringen af selskabet med en ny profil med blandt andet færre, men mere målrettede produktlanceringer og øget fokus på e-handel blev indledt 29. august 2019, og viste lovende takter indtil slut februar. Kunderne har taget godt imod de nye produktlanceringer, herunder kollektioner op til Mors Dag og Birthstone-ringe. Dette sammen med produktlanceringer i slutningen af 2019 medførte en bedre udvikling primo året end ved tidligere produktlanceringer.

Like-for-like-salget eksklusiv lukkede forretninger faldt i første kvartal med 11 pct. og koncernsalget med 14 pct. EBIT landede på 15,3 % - en nedgang fra 22,5 % i samme periode sidste år. Salget blev især trukket ned af en voldsom nedgang i Kina.

Pandora har høje faste udgifter. Selskabet har garanteret basisløn til alle hjemsendte ansatte, ligesom leverandørgæld og husleje skal honoreres. Fabrikkerne i Thailand kører uanfægtet Covid-19, men der er midlertidigt sket en tilpasning af produktionen til det reducerede salg. Det er dyrt at opretholde virksomheden, hvorfor man har søgt tilskud fra hjælpepakker.

Samtidig har Pandora proaktivt sikret sig yderligere likviditet ved at indgå aftale om en ekstra kreditfacilitet på 3,0 mia. kr., så denne er steget til 13,9 mia. kr. Pr. 4. maj er der trukket 7,9 mia. kr. Som en yderligere styrkelse af likviditeten gennemførte Pandora den 5. maj salg af 8 mio. egne aktier, der ellers var tænkt annulleret. Salget skete til kurs 226 og sikrede ekstra 1,8 mia. kr. til likviditeten. 7,8 mio. af aktierne blev købt i 2019 til en gennemsnitlig kurs på 282.

Efter min vurdering var første kvartal ikke så slemt som frygtet, men presset på Pandora opretholdes, uagtet at der har indfundet sig en positiv kursreaktion på regnskabet. Andet kvartal bliver meget svagt med et betydeligt negativt EBIT.

Det positive er dog, at man har sikret sig likviditet til at opretholde driften, at produktionen i Thailand fortsat opererer godt, og ikke mindst at initiativerne i Programme NOW virker og forløber planmæssigt. Pandora er således rustet til at komme igennem corona-krisen, ligesom man er klar til igen at vokse salg og indtjening, når krisen engang er ovre.

Styrker

En fleksibel og billig produktion i Thailand. Et stort netværk af butikker på alle kontinenter, både egne butikker og via eksterne ejere. Et kendt brand med produkter i den billigere prisklasse. En styrket IT-profil med øget fokus på e-handel.

Svagheder

Detailhandel er hårdt presset, hvilket søges imødegået med e-shops. En tung balance med store immaterielle poster og nu også en høj gæld. Med færre årlige produktlanceringer er det des mere vigtigt, at man rammer forbrugernes ønsker og behov. Pandora ejer langt flere butikker end for få år siden – det er omkostningstungt.

Muligheder

Fortsat åbning af fysiske butikker i de lande, hvor man ikke er fuldt repræsenteret. Fortsat implementering af effektiv markedsføring. Brug af influencers. Målrettede produktlanceringer, der både tiltaler ungdommen og det modne forbrugersegment. Det er en hårfin balance.

Trusler

Produktion af smykker er nemt af kopiere for en konkurrent eller newcommer. Her har Pandora heldigvis et stort forspring ved at være et kendt brand. Mode er enten 'in' eller 'yt'. Høj gæld kan blive en trussel. Produktudvikling skal hele tiden være appellerende for kunderne.

 

John Stihøj ejer ikke aktier i Pandora. Hver uge bringer vi en fundamental analyse af en aktie i samarbejde med Aktieinfo. Analysen udarbejdes af John Stihøj, som har mangeårig erfaring fra den finansielle sektor, og Lau Svenssen, kendt fra bl.a. Millionærklubben hos Euroinvestor. Lau Svenssen har beskæftiget sig med aktieanalyse siden 1978. Du kan lytte til Millionærklubben her.

 

Læs også: Overser du aktierne? Her forventer man stadig tocifret vækstrater

Læs også: Morten Springborg: Derfor har vi investeret i 4 guldaktier

Læs også: Strateger advarer mod optimismen: Det hænger ikke sammen

Læs også: Ugens aktie: Olieaktie ligner en købsmulighed