Henter kommentarer

Ugens aktie: Ligner en 'safe haven' for langsigtede investorer

Blandt udfordringerne for Maersk er, at aktiviteten er blevet koncentreret om containertransport baseret på et globalt rutenet, mens man står langt svagere inden for transport på land helt frem til kunden, hvor det er planen at ekspandere. Her ses containerskibet Anna Maersk.
Blandt udfordringerne for Maersk er, at aktiviteten er blevet koncentreret om containertransport baseret på et globalt rutenet, mens man står langt svagere inden for transport på land helt frem til kunden, hvor det er planen at ekspandere. Her ses containerskibet Anna Maersk. Foto: JASON REDMOND
Vis mere

 

Intet er så dårligt, at det ikke er godt for noget. Hos Maersk gælder denne mekanik (indtil videre) for udviklingen i olieprisen, der delvis opvejer nedgangen i kundernes transporter. De nye IMO-regler trådte i kraft 1. januar og kræver skift til svovlfattigt brændstof eller rensning af udstødningen fra tung fuel olie ved hjælp af scrubbers.

Merudgiften hertil blev i første kvartal på 253 mio. dollar trods en reduktion i forbruget på 7 pct. til 2,5 mio. ton, idet gennemsnitsprisen steg med hele 32 pct. Men så dykkede olieprisen, og det bider sig efterfølgende fast som følge af Corona-opbremsningen i den globale økonomi. I 2. kvartal vil Maersk opnå en stor besparelse, og det mindsker fordelen ved scrubbers, da prisforskellen på brændstofferne er reduceret.

I praksis betyder det dog kun en pause med ekstra tid til at få opgraderet udvalgte skibe med denne form for udstyr. Hos Maersk har ledelsen været nølende med at installere scrubbers. I stedet sikrede man sig adgang til de nødvendige mængder af let olie, så der ikke kunne opstå afbræk i den løbende drift fra den vinkel, og skiftet til let olie gik udmærket.

Man famler sig frem

Det store problem i øjeblikket er ikke merudgiften til let brændstof, men en hård opbremsning i efterspørgslen på grund af nedlukninger forårsaget af Corona-pandemien. Det er en helt ny og uprøvet situation med karakter af et blackout. Behovet for transport af containere formodes at falde 20-25 pct. i 2. kvartal. Der er også opstået mange praktiske problemer med forsinkelser, og containere som er strandet i diverse havne. Genopretningens styrke og tempo er vanskelig at vurdere. Det vil blive styret af indkomsten (BNP) i I-landene.

Balladepunktet ser ud til at være lammelsen af serviceøkonomien i storbyerne, der ellers konstant er vokset i betydning. Basisproduktionen af industrivarer og fødevarer foregår spredt, men her rammes man af nedgang i købekraften. Det berømte slagord fra USA om 'Consumer of last resort' (en parafrase af centralbankernes rolle som 'Lender of last resort') er ved at vise sig som en parodi. Vores gæt er, at USA vil blive hårdest ramt af Corona med et dyk i BNP på 15 pct. Europa rammes formentlig med 8-12 pct.. Danmark tegner til et tab på 5-6 pct.

Dykket i transporten af industrivarer i containere slår igennem med fuld styrke i 2. kvartal. Normalt er der høj aktivitet på skibene i 3. kvartal og starten af 4. kvartal med opbygning af lagre forud for det store detailsalg i november og december. Men der er ikke fundet en ny normal endnu. Man famler sig frem.

Alle rederier inden for rutefart er presset, men samlingen af udbyderne i store konsortier giver mindre pres på priserne. Overkapaciteten udgør en trussel, som man bare må lære at leve med og håndtere så ansvarligt som muligt fra rederiernes side. Her har Maersk fordel af sit samarbejde med MSC om produktion, men ikke salg. Som de to største rederier med et absolut førende udbud får de adgang til at tage skibe ud af fartplanen for at spare. Fokus ligger endnu en gang på udgifterne.

Lavpunktet kommer i Q2 - året tegner til 0+ resultat

Maersk står gunstigt med få ordrer på nybygninger. Investeringerne er på lavt blus med 3-4 mia. dollar samlet for 2020-21. Den investerede kapital er bogført til 40 mia. dollar, der finansieres med 28 mia. dollar i egenkapital og 12 mia. dollar i nettogæld. Rentabiliteten var i forvejen lav, og nu rammes man så af Corona.

Perspektivet for 2020 er et positivt nettoresultat i intervallet 0-1 mia. dollar. I 'gamle dage' var normen for A.P. Møller 10 pct., men det lave renteniveau skal også tages i betragtning. Opgaven er virkelig stor med at løfte indtjeningen og udrulle planen om at opnå vækst ved at tilbyde mere integreret transport- og logistikservice (tættere på kunden end bare et rederi).

Odds for succes gode, men det kan tage 5-6 år, før egenkapitalen (indre værdi er 9.355 kr.) kan forrentes med 7-8 pct. Børskursen på 6.850 indebærer imidlertid en interessant discount på 27 pct.

I den nuværende situation med stor usikkerhed, et tæt-på All Time High-aktiemarked i USA og urealistisk lave risikopræmier på de fleste finansielle aktivformer, herunder obligationer, ser A.P. Møller – Mærsk-aktien ud til at være noget, der ligner en Safe Haven for langsigtede investorer.

Styrker

Dygtig og ansvarsbevidst sans for forretning inden for søfart med høje krav til egen præstation er kernepunktet, som har givet fremgang og indtjening. Der investeres konstant i velegnet kapacitet med langsigtet potentiale. Høj økonomisk styrke ved akkumulering af egenkapital og dermed lav gæld har kendetegnet rederiet.

Svagheder

Aktiviteten er blevet koncentreret om containertransport baseret på et globalt rutenet. Det udgør 'engrosleddet'. Man står langt svagere inden for transport på land helt frem til kunden (detailleddet), hvor det er planen at ekspandere. Ledelsesmæssigt savnes en fast hånd fra familiens side.

Muligheder

Kontrol over et globalt transportsystem med egne havne udgør en stærk platform for ekspansion inden for landtransport og logistik. IT-løsninger er en nøgle hertil og kan integreres i kundernes setup for varehåndtering. Høj kvalitet og tidsmæssig pålidelighed kan give højere salgspriser (indtjening). Nye former for tætte samarbejdsmodeller med kunder kan tænkes indført. Fornyet indsats i ledelsen fra familiemedlemmer vil kunne give ny retning og mening efter en overgangsfase.

Trusler

Ekspansionen på land er en balancegang, da man udfordrer sine kunder inden for spedition. Opkøb af virksomheder indebærer altid risici, og prisen i form af goodwill er høj. Kravet til styring af en stor 'last mile-organisation' er ekstrem. Man vil udvande betydningen af kerneforretningen med interkontinental rutefart og må imødese både lavere rentabilitet og fleksibilitet. Ansatte ledere har sværere ved at træffe afgørende beslutninger end en topchef fra ejerfamilien.

Lau Svenssen ejer aktier i A.P. Møller – Mærsk. Hver uge bringer vi en fundamental analyse af en aktie i samarbejde med Aktieinfo. Analysen udarbejdes af John Stihøj, som har mangeårig erfaring fra den finansielle sektor, og Lau Svenssen, kendt fra bl.a. Millionærklubben hos Euroinvestor. Lau Svenssen har beskæftiget sig med aktieanalyse siden 1978. Du kan lytte til Millionærklubben her.

 

Læs også: Lars Tvede: Derfor har jeg øget min aktieeksponering

Læs også: Tom Hougaard: En shortsellers bekendelser

Læs også: Henrik Henriksen: 'Vendepunktet alle investorer kigger efter'