Henter kommentarer

Ascelia Pharma-topchef: Markedet er langt større end forventet


Det marked, som biotekselskabet Ascelia Pharma er på vej ind i, er markant større end først antaget. Sådan lyder det fra den danske topchef Magnus Corfitzen fra det svensk-danske biotekselskab Ascelia Pharma i et interview med Euroinvestor.

»Vi er blevet endnu klogere på markedspotentialet, og vi vurderer nu, at markedet er 500-600 mio. dollars værd for vores niche. En niche, hvor der ikke findes noget, der kan hjælpe de påvirkede personer i dag,« udtaler Magnus Corfitzen.

Tidligere vurderes selskabet, at markedspotentialet lød på 350-500 mio. dollars. Ascelia Pharma fokuserer på behandling af sjældne kræftsygdomme, og selskabet har to lægemiddelkandidater i klinisk udvikling. Det ene er Mangoral, der er i fase-3, mens det andet er Oncoral, der er klar til fase 2. Det er dog særligt kontrastvæsken Mangoral, der er i fokus onsdag eftermiddag, hvor selskabet holder en virtuel kapitalmarkedsdag. Her er fokus på markedsmulighederne, og forberedelserne af Mangoral-kommercialiseringen.  Den kan du følge virtuelt her.

I videoen ovenfor ses udviklingen i markedsværdien pro anno for 17 af verdens største medicinalselskaber. Grafikken er lavet via Flourish Studios.

Kontrastmidlet Mangoral skal bruges til at finde ud af, om der er kræft i patientens lever. Det sker ved, at det aktive stof i lægemiddelkandidaten, mangan, lyser op i en MR-scanning, hvis leveren er rask. Er leveren omvendt blevet ramt af kræftmetastaser vil der optræde sorte pletter der, hvor kræften har ramt leveren. Forventningen er ifølge selskabet, at mangoral kan bruges til at spotte levermetastaser hos de 3-4 pct. af patienterne, der har nedsat nyrefunktion og som ifølge Magnus Corfitzen kan blive slået ihjel af bivirkningerne fra de eksisterende stoffer, der findes på markedet i dag.

Læs også: Analytiker om Zealand Pharma-aktien: Et selskab, man bør have i sin portefølje

»Vi kommer med en fantastisk løsning til de patienter, som ingenting har i dag«, udtaler Magnus Corfitzen.

Ascelia Pharma har forklaret, at Mangoral - hvis alt går efter planen - kan lanceres i tidsperioden fra fjerde kvartal 2022 til første halvår af 2023. Ascelia Pharma forventer at få resultater for selskabets sidste fase 3-forsøg i andet halvår af 2021. Derefter er planen at opbygge en salgsstyrke i USA, mens man vil satse på at finde en partner, der kan stå for salget af lægemiddelkandidaten i andre dele af verden. Ascelia Pharma koncentrerer i første omgang fokus og penge på det amerikanske marked, fortæller Magnus Corfitzen, hvilket også vil være et af dagens emner.

Hvad gør, at I holder en kapitalmarkedsdag?
»Vi kommer ud med et endnu højere estimat på markedsstørrelsen baseret på en ekstremt grundig analyse. Vi vil også fortælle, hvordan vi vil lancere mangoral i USA, så investorerne har endnu bedre indsigt i det, og forstår, at vi ved, hvad der skal til,« udtaler han.

Hvad gør, at I koncentrerer jer om USA?
»Markedet er så stort, så hvis vi lykkedes med USA, så vil det være helt fantastisk. Hvis vi bruger en masse penge på at kommercialisere i Europa og andre steder, så reducerer vi sandsynligheden for, at vi lykkes rigtig godt i USA, fordi vi spreder fokus og pengene. Så er det bedre at finde en rigtig god partner, der kan bringe vores middel ud til europæiske patienter. De får selvfølgelig en bid af kagen, men det vil samlet set være bedre for os alle sammen,« udtaler Magnus Corfitzen.

Læs også: Biotekanalytiker om Orphazyme: 'Der er et stort potentiale i aktien'

Ascelia Pharmas middel skal sælges til hospitalerne. Her skal det tilbydes til patienter, der skal scannes for leverkræft, og som har nedsat nyrefunktion. Man er ifølge Ascelia Pharma i risikogruppen for dårlig nyrefunktion, hvis man eksempelvis er 60 år, har sukkersyge eller forhøjet blodtryk. Tanken er, at hvis det viser sig, at patienten har en dårlig nyrefunktion, kan hospitalerne tilbyde Ascelia Pharmas produkt i forbindelse med scanningen.

Hvad betyder det for jeres måde at udrulle jeres middel på?
»De patienter, som skal scannes, og som har en underliggende nyresygdom bliver typisk sendt ind til de store universitetshospitaler eller specialistcentre. Det giver os en kæmpe, kæmpe fordel, for når de bliver det, har vi ikke så mange steder, som vi skal nå ud til,«, udtaler Magnus Corfitzen. Han uddyber, at det gør, at Ascelia Pharma forventer, at det kan dække det meste af det amerikanske marked med kun 20 sælgere. Han forklarer det med, at der findes et begrænset antal MR-scannere, og Ascelia Pharma kan nøjes med at koncentrere sig om dem på de store universitetshispitaler eller klinikker.

Det Malmø-baseret selskab har en markedsværdi på 1,1 mia. svenske kr. ved en aktiekurs på 42 svenske kr. Vis mere

Ascelia Pharma blev børsnoteret i Stockholm i midten af 2019 og har omkring 240 mio. svenske kr. i pengekassen, som forventes at række ind i 2022. Selskabets svenske finansdirektør Kristian Borbos vurderer, at selskabets penge rækker til efter, at selskabet har gennemført fase 3, så selskabet har data, som det kan præsentere.

Hvad mener I om den nuværende aktiekurs
»Vi kommenterer ikke aktiekursen, men det er klart, hvis man ser på 1) markedet på 500-600 mio dollar, 2) at vi skal ikke skubbe en konkurrent ud - for der er ingen konkurrent - men et hul, der skriger på bedre muligheder og 3) hvad andre biotekselskaber inden for orphan drugs bliver solgt på af price/sales-multipler eller lign., så kan man godt regne sig selv til nogle ekstreme store tal. Men vi kommer ikke med nogen guidance på værdien af selskabet,« udtaler Magnus Corfitzen og tilføjer:

»Vores jobfokus er på, om vi operativt leverer det rigtige, får taget de rigtige, langsigtede beslutninger og skaber værdi for vores aktionærer.«

Han mener, at det er vigtigere at kommunikere til aktionærer, hvorfor Ascelia Pharma gør som det gør. Det andet må analytikerne tage sig af, for det er vigtigere for selskabet at fortælle, hvad det kan gøre for patienterne, og hvordan ledelsen kan opbygge virksomheden til en sund, voksende og profitable virksomhed.

Mangoral er tildelt Orphan Drug Designation af FDA, hvilket beskytter mod konkurrence i op til 7 år.

Læs også: Massiv interesse for Tvedes nye fond - nærmer sig en milliard

Læs også: Ny dansk kapitalforvalter: Denne aktie er super attraktiv