Henter kommentarer

Professor om Mærsks mulige erstatningsansvar: 'Det er forholdsvist simpelt'

Foto: AFP/Ritzau Scanpix
Vis mere

Det juridiske spil omkring regningen for tirsdagens brokollaps i USA, som var foråsaget af et skib lejet af Mærsk, er ikke særlig kompliceret.

Det vurderer Kristina Siig, der er professor MSO i søret ved Syddansk Universitet ifølge Finans

»Det juridiske spil er forholdsvist simpelt. Skibene har en ansvarsforsikring, og der vil det her som udgangspunkt være dækket, hvis de er ansvarlige,« siger Kristina Siig ifølge Finans.

Mediet skriver også, at skibet, som hedder Dali, har en ansvarsforsikring hos forsikringsselskabet Britannica P&I Club.

Læs også: 'Wow': Dansk økonomi går amok

Det er kun, hvis det viser sig lejeren, som er Mærsk i dette tilfælde, havde inflydelse på ulykken, at noget af regningen kan havne hos Mærsk, påpeger professoren.

Det var der ellers frygt for blandt investorerne, som sendte Mærsk-aktierne ned i løbet af tirsdagens handel efter skibet Dali tirsdag morgen dansk tid sejlede ind i broen i den amerikanske by Baltimore. Broen kollapsede straks efter påsejlingen. 

Udover den mulige bøde, var det også frygten for, om dette ville påvirke Mærsks image, som trykkede aktien. Det fortalte senioranalytiker i Sydbank Mikkel Emil Jensen til Euroinvestor. Læs mere her.

Seks personer formodes omkommet i ulykken, skriver Ritzau ifølge TV 2.

Læs også: Smadrer forventningerne: Svensk gigant flyver op

Læs også: Økonom om Novo Nordisk: 'Betyder helt enormt meget'