Henter kommentarer

Salget af elbiler i EU vokser – men i Danmark er det på vej til at eksplodere


Der kommer flere og flere elbiler på vejene i EU, hvor salget er steget med 36,3 procent på et år.

Men tempoet i omstillingen af bilparken fra fossile biler til el går ikke lige hurtigt alle steder. Danmark er blandt de forreste.

Læs også: Børshus ser nærmest intet kurspotentiale i dansk folkeaktie

Salget af nye biler stiger i EU, og det kan blandt andet tilskrives europæernes stigende appetit på elbiler.

Det viser nye tal offentliggjort af De Danske Bilimportører.

I 2023 er der således ved udgangen af oktober nyregistreret ni millioner biler, og det er en stigning på 16,7 procent i forhold til de tilsvarende 10 måneder i 2022.

I oktober alene voksede det danske bilsalg med 22 procent i forhold til 2022, viser opgørelsen.

For elbilerne gør sig gældende, at salget er i markant vækst. Således blev der i oktober registreret i alt 121.808 nye elbiler i EU-landene.

Og i forhold til oktober 2022 er salget vokset med 36,3 procent. Det betyder, at der i de første 10 måneder af 2023 er kommet 1,2 millioner nye elbiler på EU-vejene.

I Danmark er tempoet i salget af elbiler imidlertid stigende i et helt, helt andet tempo.

Læs også: Indblik i lukket møde: Federal Reserves chefer så restriktiv rente i 'nogen tid'

Herhjemme er der tale om en vækst på 100,7 procent i forhold til salget i oktober sidste år, og den vækstrate er den næsthøjeste i EU efter Belgien, hvor væksten i salget lyder på 147,3 procent.

»Vi er foran de fleste. Geografisk er Danmark til at overskue, og vi har udbygget en ladeinfrastruktur, som er relativt langt fremme,« siger Mads Rørvig, som er administrerende direktør hos De Danske Bilimportører.

Selv om Danmark allerede er godt med på omstillingsbølgen, forventer Mads Rørvig, at tempoet vil vokse markant i den nærmeste fremtid.

Også selv om vi i Danmark siden januar 2022 altså har oplevet en nærmest tredobling af antallet elbiler på danske veje.

I januar 2022 var der cirka 66.000 elbiler i Danmark, og det tal ligger aktuelt på omkring 185.000.

Antallet af elbiler er steget voldsomt i de senere år. Og det fortsætter opad. Foto: Danmarks Statistik Vis mere

Lige nu er det godt hver tredje nye bil i Danmark, som kører 100 procent på el. Men den del vil stige yderligere, understreger Mads Rørvig.

»Det er vores vurdering, at vi i 2024 vil se, at salget af rene elbiler udgør mere end halvdelen af nyregistrerede biler,« konstaterer Mads Rørvig.

»Jeg tror, vi vil vil være nærmere 300.000 elbiler end 250.000 på de danske veje, når vi kommer til udgangen af næste år,« tilføjer han.

Til sammenligning var elbilernes markedsandel i hele EU på 14,2 procent i oktober.

Læs også: Fyret topchef forhandler om at vende tilbage til OpenAI

Mads Rørvig, direktør hos De Danske Bilimportører Foto: De Danske Bilimportører Vis mere

»Mange steder i Europa har slet ikke den samme ladeinfrastruktur, og de har større afstande og må pendle længere,« konstaterer han desuden.

Selv om tempoet langt fra går lige hurtigt i EU, kigger alle ind i en fremtid med den samme deadline.

Fra 1. januar 2035 er det nemlig ulovligt i EU at sælge fossilbiler.

»Vi vil nok se, at vejen hen mod 2035 bliver forskellig fra land til land, men samlet set vil EU gå fremad,« forventer Mads Rørvig.

Læs også: SAS får domstols godkendelse af redningsplan

Læs også: Storbank ser flere aktieplusser, men også en bred vifte af risici

Artiklen er oprindeligt udgivet hos B.T.