Henter kommentarer

Kommentar: Ordene slipper op – her er et par sandheder om Tesla-aktien


Ord som euforisk, panisk, vildt, dramatisk og mange andre i samme boldgade bliver fra tid til anden hevet frem af arsenalet af tillægsord, når finansmarkedets luner skal beskrives.

Disse ord – og mange, mange andre – har jeg selv til overflod benyttet mig af, i de mere end to årtier jeg professionelt og som ung økonomistuderende har beskæftiget mig med at formidle og fortolke udviklingen på de finansielle markeder – aktuelt såvel som helt tilbage til den første aktie så dagens lys i Holland i begyndelsen af 1600-tallet.

Bare rolig, kære læser: Dette handler ikke om mine personlige meritter, men om, at jeg er kommet til kort. Ord rækker ikke længere til at beskrive, hvad der lige nu foregår på Wall Street og med aktierne i elbilproducenten Tesla.

Selskabet er blevet indbegrebet af et historisk år på aktiemarkedet, så lad os lægge adjektiverne på hylden og lade tallene tale. Her følger sandheden om Tesla-aktien.

I videoen ovenfor ses, hvordan Teslas markedsværdi har udviklet sig ift. andre bilselskaber. Grafikken er lavet via Flourish Studio.

For et år siden kostede en aktie i Tesla cirka 66 dollar. Onsdag aften, dagen før amerikanerne fejrede Thanksgiving, nåede kursen op på 574 dollar pr. aktie. I løbet af det seneste år er aktien dermed steget omkring 770 procent. En aktionær har altså på et enkelt år fået pengene næsten ni gange igen.

Den onsdag aften steg aktien i øvrigt 3,4 procent. Det betyder, at Tesla nu er 3.400 mia. kroner værd. Markedsværdien er den værdi, som kollektivet af investorer og spekulanter og alle typer af markedsdeltagere verden over mener, at Tesla lige nu er værd i en ren handel.

Stigningen i værdien på denne enkelte handelsdag var rundt regnet 100 mia. kroner. Mandag i samme uge var stigningen i øvrigt svarende til markedsværdien af hele Ford – 216 mia. kroner. En enkelt dags stigning i Tesla svarer til, at Ford blev født på børsen. Markedsværdien af Danmarks største virksomhed målt på omsætning, A.P. Møller - Mærsk, er i øvrigt på 234 mia. kroner ved torsdagens lukkekurs.

Musk vs. Ford

I foråret 2020 kunne Teslas grundlægger, Elon Musk, fortælle via Twitter, at Tesla havde produceret selskabets elbil nummer en million. For et århundrede siden kunne Henry Ford gøre status over sin Model T, der helt præcist i perioden fra 1908 til 1927 blev solgt i 15 mio. eksemplarer. En bedrift, der blandt andet blev muliggjort af Henry Fords revolutionerende opfindelse i form af samlebåndsproduktion.

Når økonomiske historikere forsøger at omregne fortidens rigeste personers formuer til nutidspenge, når de frem til, at Henry Fords formue nåede op på næsten 200 mia. dollar. Her har Elon Musk også lidt at se op til. Men det går hurtigt for tiden.

Musk er stadig hovedaktionær i Tesla med omkring 18 procent af aktierne. Hans samlede formue er i denne uge af datatjenesten Bloomberg opgjort til 127,9 mia. dollar. Den seneste tids stigninger i Tesla har i øvrigt betydet, at Elon Musk har overgået stifteren af Microsoft, Bill Gates, på listen over verdens rigeste – listens klare nummer et er Amazon-grundlæggeren Jeff Bezos.

Teknologiselskabet Tesla

Microsoft og Amazon er selvsagt IT-selskaber. Men hvad er Tesla? Når man følger Tesla-aktionærer på sociale medier, forsvarer de indædt den høje værdiansættelse med argumentet om, at Tesla ikke er en bilproducent. Det giver derfor ingen mening at sammenligne værdien af Tesla med Volkswagen, Toyota, BMW eller Ford, lyder det igen og igen fra aktionærer, som i højere grad lyder som jublende tilhængere end som investorer.

Lad os bare lege med på legen og kalde Tesla for et teknologiselskab i stedet for en bilproducent – upåagtet, at selskabet kalder sig bilproducent. Så stiller vi spørgsmålet, hvad koster en teknologiaktie her i slutningen af 2020, hvor pandemien har sendt hele sektoren aktiemæssigt mod himlen, mens de mere traditionelle selskaber er faldet i kurs.

Uden at foretage en dybere aktieanalyse er det simple nøgletal, P/E-værdien, en nem måde at sammenligne prissætningen på tværs af sektorer og markeder over tid. P/E-værdien er prisen for en aktie i forhold til indtjeningen. En anden måde at udtrykke det på er, at P/E-værdien angiver, hvor meget investorerne vil betale for at få en andel af årets overskud.

Prissætning

P/E-værdien for de 100 største aktier på Nasdaq-børsen, der er fyldt med både teknologi og bioteknologi – altså, rendyrkede vækstaktier – er 27, når man benytter den estimerede indtjening for hele 2020.

Teslas P/E-værdi er 240, når man benytter samme målestok. Tilhængerne vil protestere og hævde, at en virksomhed i så høj vækst, og som først for nylig er begyndt at tjene penge, ikke kan måles med en P/E-værdi.

Hvordan markedet så kommer frem til en værdi på 3.400 mia. kroner – svarende til samtlige selskaber i det toneangivende danske C25-indeks – må stå hen i det uvisse.

Tesla på børsen er euforisk, vildt, dramatisk. Alligevel rækker ordene ikke. Vi kan endnu engang konkludere, at aktiemarkedet er helt igennem fantastisk spændende.