Henter kommentarer

Markedsanalytiker om Mærsk-udmelding: Det her kan have skuffet investorerne


Dette er en kommentar. Euroinvestor har tilknyttet flere personer, der kommenterer de finansielle markeder og danskernes privatøkonomi. Kommentaren udtrykker alene skribentens holdning.

Her til morges leverede shippinggiganten Mærsk et resultat, der umiddelbart virker som en fornuftig start på 2024 i en branche, der står over for store udfordringer. 

Mærsk rapporterede en stærk omsætning på 12,4 mia. dollars og et lille driftsoverskud på 177 mio. dollars, hvilket faldt inden for analytikernes forventninger. Så der var ingen store skuffelser her. 

Læs også: Markedsanalytiker om Novo Nordisk: »Investorerne er blevet rigtig forkælet«

Mærsks ledelse kunne også opjustere deres tidligere ret dystre guidance til 2024 om et driftsunderskud (EBIT) på mellem -5 og 0 mia. dollars. 

Det er positivt, at de nu hæver den nedre grænse og guider et mere begrænset tab i størrelsesordenen -2 og 0 mia. dollars. 

Det ser dog ikke ud til at berolige investorerne, som sendte aktiekursen ned med ca. 5 pct. i kølvandet på regnskabsfremlæggelsen. 

Investorerne har bemærket, at fragtraterne er begyndt at stabilisere sig i løbet af de sidste par uger, og nogle var nok begyndt at spekulere i, at de kunne forblive på dette niveau i nogen tid. 

Læs også: Strateg: Derfor falder Mærsk-aktien, selvom resultatet var bedre end ventet

Dermed så de frem mod hvad der kunne blive en mere favorabel justering til Mærsk 2024- guidance. Men Mærsks udmelding i dag, hvor man stadig kan se et driftsunderskud i 2024, tyder på, at fragtraterne stadig skal ned herfra. Det kan have skuffet nogle investorer. 

Konflikten i Det Røde Hav har været med til at holde hånden under fragtraterne. Den cirka ti dage længere sejltid syd for Afrika end gennem 

Det Røde Hav har ført til en reduktion af containerkapaciteten. Det har reduceret konkurrencen på det ellers meget konkurrenceprægede marked, hvor Mærsk i stort omfang er pristagere. 

Men denne midlertidige situation er ved at blive overhalet af den generelle overkapacitet, der allerede findes på containermarkedet, og som kan blive endnu større, når vi kommer længere ind i året. 

Læs også: Ny aktie på den danske børs - topchefen har købt op for halvanden million

Det maritime analysefirma Drewry forventer en betydelig overkapacitet i branchen på op til 25 pct. i 2024, hvilket kan lægge pres på fragtraterne og Mærsks indtjening herfra. 

Men det betyder ikke nødvendigvis, at Mærsk-aktien skal på udskiftningsbænken. Shippinggiganten er godt polstret til usikre tider med lavere fragtrater og har prøvet det mange gange før. Selv efter at have udbetalt et udbytte på 515 kr. pr. aktie i marts er Mærsks balance stærk med betydelige kontantreserver. 

Det er typisk for selskaber i denne meget cykliske branche at opleve år med tab, men også stor indtjening i de gode år. 

Vi behøver blot at vende tilbage til 2021 og 2022, hvor Mærsk oplevede en betydelig indtjening på et marked med massiv container- underkapacitet og skyhøje fragtrater.

Læs også: Saxo Bank om Novo Nordisk: Det er ikke lige den bedste historie

Læs også: Aktiechef om C25-regnskab: »Et meget opløftende resultat«