Henter kommentarer

Ekspert: Tag metaverse alvorligt - du kan måske tjene penge på det


Investorer bør tage tanken om det såkaldte metaverse alvorlig.

Du ved, den der computerverden, som vi allesammen ventes at bevæge os rundt i ude i fremtiden.

»Vi kommer til at bevæge os rundt i en digital virkelighed, før vi tror,« forudser en af Danmarks mest anvendte teknologieksperter, Bent Dalager, der kommer fra et af de førende, internationale konsulenthuse i København.

Læs også: Chefstrateg ser lys i recessions-mørket

»Det her med at skabe en digital virkelighed bliver en gigantisk forretning med tiden,« udtaler Bent Dalager, der leder KPMG New Tech.

Han henviser til, at flere førende teknologiselskaber allerede er begyndt at interessere sig for metaverse, der er et digitalt rum, som vi kan gå rundt i.

"Metaverse" er Facebooks betegnelse for en omfattende og forbundet verden med virtual reality, som man kan tilgå via en lang række platforme og enheder, eksempelvis også briller og høretelefoner.Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, forklarede, at ændringen skal ses som et ønske om at afkoble »selskabets virksomhedsidentitet fra det enorme sociale netværk og dreje virksomheden yderligere over mod fokus på en platform bygget op af virtual reality.« Vis mere

Det mest kendte eksempel er måske Meta Platforms, der ligefrem har skiftet navn fra Facebook for at understrege sine ambitioner på området.

Læs også: Børshus advarer mod hård aktiemedfart

»Meta er ikke gået ud for at lave et lille ekstra forretningsben som Messenger eller Whatsapp. For dem er det helt grundlæggende, at de ønsker at skabe hele den oplevelse, man har i metaverset,« vurderer Bent Dalager.

Metaverset er tænkt som en virtuelle verden, som du og jeg kan gå rundt i, og hvor vi kan møde venner, kolleger og familiemedlemmer i et fælles rum, der ligner vores dagligdag. Mens internettet i dag er noget, som vi går hen og kigger på, er metaverse noget, som vi træder ind i.

Læs også: Genmab i ny pengekrig

»Du kommer til at befinde dig indeni metaverset i stedet for at se på det udefra. I metaverse interagerer du via avatarer, dvs. digitale udgaver af os selv og andre mennesker,« forudser han.

Når du skal tage metaverse seriøst, så skyldes det fremtidsudsigterne, lyder det.

"Metaverse" er Facebooks betegnelse for en omfattende og forbundet verden med virtual reality, som man kan tilgå via en lang række platforme og enheder, eksempelvis også briller og høretelefoner.Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, forklarede, at ændringen skal ses som et ønske om at afkoble »selskabets virksomhedsidentitet fra det enorme sociale netværk og dreje virksomheden yderligere over mod fokus på en platform bygget op af virtual reality.« Vis mere

Dine og mine interaktioner bliver ikke alene digitale. Det betyder også, at mange af de begrænsninger, vi oplever fysisk, forsvinder. Transport bliver ligegyldig. Du kan godt sætte dig ind i en bil i metaverse, men det er en digital bil og derfor unødvendig. Du kan altid flytte dig til et andet sted i den digitale verden.

Hvorfor skal vi beskæftige os med det nu?
»Det skal vi, fordi vi allerede nu har en teknologi, der er udviklet til et niveau, hvor der findes et 2D-metaverse,« udtaler Bent Dalager med henvisning til en lang række populære computerspil.

Læs også: 13 mulige aktieguldfugle: Ekspert spår dette bliver gigantisk i fremtiden

Computerspil-succeser som Roblox, Fortnite og World of Warcraft er alle blot eksempler på computer-verdener, der tiltrækker millioner af brugere. Gamingindustrien er derfor bevis på, at vi er tættere på metaverse, end mange tror, mener han.

I øjeblikket anslås der at være 2,4 mia. gamere på verdensplan. De befinder sig indtil videre i et 2D-metaverse, hvor de typisk render rundt i en skikkelse af en avatar, hvor de skal gøre forskellige ting, fortæller han.

Det anvendes allerede op mod 54 mia. dollar på virtuelle varer.

»Det er dobbelt så meget, som der bruges på at købe musik online, og ingen er jo i tvivl om, at der er et marked for musik online,« udtaler han.

For ham at se bliver det samtidig en fordel at kunne øve sig i et virtuelt rum, inden du skal udføre en bestemt ting i virkeligheden, f.eks. hvis du er kirurg og har brug for at øve dig på en fiktiv patient.

»Der er et stort potentiale i at kunne lave en digital verden, som vi kan eksperimentere i, inden vi skal udføre det i praksis i virkeligheden. Træning er en af de anvendelser, som allerede fungerer i dag,« udtaler han.

Bent Dalager understreger, at der er masser af udfordringer ved fænomenet metaverse. Der er eksempelvis ikke ét samlet metaverse, ligesom der er mange udfordringer i forbindelse med anonymitet og tracking af hver bruger, ligesom det fysiske udstyr med store, klodsede briller stadig efterlader meget at ønske for brugeroplevelse.

Det ændrer dog ikke på, at en lang række børsnoterede selskaber er begyndt at fokusere på mulighederne i et metaverse, og at du som aktionær i de rigtige selskaber kan komme med på den bølge, lyder vurderingen.