Henter kommentarer

Kinesisk bilgigant laver milliardoverskud – men ekspert advarer om, at priskrig vil koste

BYD electric cars waiting to be loaded onto a ship are seen stacked at the international container terminal of Taicang Port in Suzhou, in China's eastern Jiangsu province on February 8, 2024. (Photo by AFP) / China Out
BYD electric cars waiting to be loaded onto a ship are seen stacked at the international container terminal of Taicang Port in Suzhou, in China's eastern Jiangsu province on February 8, 2024. (Photo by AFP) / China Out Foto: AFP/Ritzau Scanpix
Vis mere

Kinesisk elbilgigant fremlagde tirsdag regnskab for 2023 med et milliardoverskud. 

Men væksten er aftagende, og en priskrig kommer til at koste, spår ekspert over for Reuters.

BYD overhalede i fjerde kvartal Tesla, når det kom til at sælge elbiler, og den kinesiske gigant brøler afsted både på det hjemlige og internationale marked.

Således fremlagde BYD tirsdag resultatet for 2023, og det viste en indeholdt en nettoindtjening, som var steget med godt 80 procent til 30,04 miliarder yuan.

Læs også: Milliardforvalter sælger Novo-aktier: 'Det går for stærkt'

Det svarer til cirka 28,6 milliarder danske kroner.

Men væksten i fjerde kvartal – på 18,6 procent – i forhold til sidste år var den laveste siden første kvartal i 2022.

Det sker i en periode, hvor det globale salg af elbiler har tabt momentum, og hvor BYD ligger i en priskrig på det hjemlige marked.

Mandag introducerede BYD en ny version af sin Seal-model, som nu koster mere end fem procent mindre end forgængeren. 

Og sidste år sænkede man prisen på de 13 bilmodeller, som repræsenterer 93 procent af det totale salg hjemme i Kina, med gennemsnitligt 17 procent, beretter Reuters. Og det vil koste, spår ekspert.

»Den seneste runde af prisnedsættelser vil uundgåeligt resultere i et marginhug,« siger John Zeng, som er chef for markedsprognoser for Kina hos det London-baserede konsulentfirma GlobalData til Reuters.

Det har man imidlertid kunnet imødegå ved hjælp af en stærk styring af omkostninger og voksende eksport.

Hjemmemarkedet er ellers fortsat med adskillige længder det største og vigtigste for BYD. I 2023 eksporterede man godt 240.000 elbiler, hvilket svarede til cirka otte procent af det globale salg.

I Danmark fik BYD ikke for alvor hul på bylden i 2023. Her solgte man i alt 465 biler i løbet af året.

Det placerede mærket langt nede ad listen blandt de mest solgte bilmærker i Danmark i 2023, som nummer 27 med en markedsandel på 0,27 procent af det samlede bilsalg.

Selv om prisen er lav – en BYD Dolphin kan købes fra 235.000 kroner – har eksperter tidligere peget på nogle af de udfordringer, som kineserne står over for herhjemme.

»Vi kan kalde den naboeffekten eller svogereffekten,« sagde forbrugerøkonom hos FDM Ilyas Dogru til B.T. i begyndelsen af januar.

»Selvom Dolphin er blevet talt meget op, og også var i finalen i Årets Bil-kåringen, så mangler BYD, at forbrugerne kan se den hos andre i deres omgangskreds eller familie, som selv er tilfredse med den,« forklarede han ved den lejlighed.

Samtidig står kinesiske elbilproducenter over for den udfordring, at EU i øjeblikket kraftigt overvejer at hæve tolden på elbiler produceret i Kina ganske dramatisk i løbet af i år – og muligvis med tilbagevirkende kraft.

Det kan du læse meget mere om her:

Læs også: Aktiechef om kriseramt himmelstormer: »Jeg ville holde mig langt væk«

Læs også: Trump-aktie fortsætter vildt kursridt: Banker op i børsåbningen