Henter kommentarer

Det skal du vide, inden du køber elbil


Med speederen i bund er elbilen braget ind på dansk asfalt for at blive, og den nye teknologi er lig med nye ting, du bør være opmærksom på, når du skifter benzin- eller dieselmonsteret ud.

For det er ikke længere kilometer per liter eller antallet af gear, der tæller.

I onsdagens afsnit af podcasten »Euroinvestor Livsstil« forklarer motorjournalist fra Bilmagasinet, Mathias Brandt, hvordan du skal tjekke elbilen ud.

Find ud af rækkevidden

Når du står foran elbilen er det aller vigtigste, forklarer bilkenderen, at du kender bilens rækkevidde, for modsat en benzinbil kan en optankning af el ikke klares med et snuptag på farten.

Producenterne oplyser selv, hvor langt deres biler kan køre mellem opladninger, men Mathias Brandt oplever, at der kan være ret stor forskel på, hvad der står i manualen, og hvad der reelt kan tilbagelægges.

»Det værste eksempel er Ford Mustang Extended Range, som lover 610 kilometer per opladning. Jeg har ikke været i nærheden af det hverken sommer eller vinter,« forklarer bilkenderen.

Mathias Brandt drager en parallel til, at mange benzin- og dieselbiler også slår sig selv op på et højere antal kørte kilometer per liter brændstof, selvom det ikke helt holder stik.

Tjek infrastrukturen

Det er også helt essentielt, at man gør sig tanker om infrastrukturen omkring opladning.

Altså med andre ord: Hvordan kan du lade din elbil op hjemme ved dig selv og på dine sædvanlige ture?

»Man er nødt til at tænke over lademuligheder,« fremhæver Mathias Brandt.

Læs også: Bileksperten: Dette er mine favoritter

Selvom der er mange elbiler på vejene, så er der nogle steder mangel på ladestandere, fordi infrastrukturen tit kommer efter efterspørgslen og udviklingen.

»Hvis du har Tesla, tror jeg ikke, du vil savne infastruktur, for det er de mega seje på – og de er begyndt at åbne deres ladere for alle,« siger bilkenderen.

Sørg for varmepumpe

Varmepumpe er den mest effektive måde til at køle og varme bilen, og derfor anbefaler Mathias Brandt, at man køber en elbil med en sådan pumpe.

Hvis bilen opvarmes af ellegemer, så er det nemlig en mindre effektiv temperaturregulering.

»Jeg anbefaler elbil med varmepumpe, fordi du varmer og køler bilen mere effektivt, så du bruger mindre strøm og har derfor mere til at køre,« fortæller biljournalisten.

Nogle producenter tilbyder en varmepumpe gratis, mens andre slet ikke har det, og nogle igen tilbyder det som et tilkøb.

Sammenlign ikke hestekræfter

Hestekræfter er et godt udtryk for, hvor meget smæk der er på bilen, men man kan ikke sammenligne antallet af hestekræfter på tværs af benzin- og diselbieler kontra elbiler.

For mens en regulær bil kan være fuldstændigt overlegen i antallet af hestekræfter, så skal man op i en vis portion omdrejninger, før alle musklerne kan udnyttes.

Ved en elbil er alle hestekræfterne tilstede fra det øjeblik, du starter bilen, forklarer Mathias Brandt.

»Der er en helt anden følese af fart i elbiler,« lyder det.

Kilowatt time per kilometer

Som pendant til benzinbilens kilometer per liter, findes der indenfor elbiler udtrykket »kilowatt-time per kilometer«.

Det indikerer naturligvis, hvor effektiv bilen er, og hvor lang den kan køre på strømmen.

Ifølge Mathias Brandt betyder målet dog ikke særlig meget, fordi strømmen - selvom den er kraftigt stigende på det seneste - stadig er billig. Så hvis man køber en bil, der er 20 pct. mere effektiv end en anden bil, så er der reelt ikke mange kroners forskel på elregningen, mener Mathias Brandt.

Og så er der også en anden grund:

»Tit, når du køber elbil, får du abonnement med til eksempelvis Clever, og så er det lidt ligemeget, hvor langt bilen går per kilowatt-time,« fremhæver Mathias Brandt.

Du finder podcasten nedenfor eller dér, hvor du normalt lytter til podcasts.

Læs også: Bileksperten: Dette er mine favoritter

Læs også: Norges Bank overrasker med stor renteforhøjelse