Henter kommentarer

| Opdateret

DSV banker derudaf - tror 2022 bliver bedre end forventet


Den danske transportkæmpe DSV vokser i alle divisioner og opjusterer nu udsigterne for 2022.

Det viser nye tal fra DSV, der har specialiseret sig i transport af varer til vands, til lands og i luften. DSV er et af de selskaber, der har nydt godt af det logistikkaos, der har hersket på transportmarkedet. Det har banket indtjeningen i vejret hos det danske selskab.

Udviklingen gør, at DSV hæver nu indtjeningsforventningerne til 21-23 mia. mod tidligere 18-20 mia. for 2022.

Resultaterne er bedre, end analytikerne havde ventet, viser estimater indsamlet af Bloomberg News.

DSV landede en omsætning på 61.125 mio. kr. i første kvartal 2022. Analytikerne forventede ifølge konsensusestimaterne en omsætning på 57.155 mio. kr. Omsætningen landede I første kvartal 2021 på 33.616 mio. kr..

Driftsindtjeningen endte på 6.496 mio. kr. i første kvartal. Til sammenligning landede resultatet af den primær drift (EBIT) i første kvartal i 2021 på 3.067 mio. kr.

På bundlinjen kan DSV præstere 4.386 mio. kr. Her var forventningen blandt analytikerne, at det i første kvartal 2022 lander på 3.759 mio. kr.  Nettoresultatet landede i første kvartal 2021 på 2.334 mio. kr.

DSV har en såkaldt asset light-forretning, hvor selskabet ikke selv ejer dets aktiver. DSV har underleverandører, som stiller med skibe, fly eller lastbiler, som DSV hyrer, når DSV har en kunde, som skal have flyttet noget.

DSV's fragtforretning er opdelt i tre divisioner: 'DSV Road,' 'DSV Air & Sea' samt DSV Solutions, der fokuserer på lageropbevaring.

DSV er kendt for en lang række vellykkede opkøb af andre selkaber. Det gælder blandt andet opkøbet Agility Global Integrated Logistics, som det danske selskab overtog i slutningen af april 2021.

DSV har en markedsværdi på 268 mia. kr. og næsten 78.000 ansatte.