Henter kommentarer

Topchef: Vi er kommet ret stærkt ud af det i forhold til, hvor voldsomt det var


Da coronaudbruddets alvor gik op for folk, sendte det chokbølger igennem verden, der påvirkede de fleste.

For et selskab, hvis forretning i stor udstrækning er baseret på sportskampe, var den verdensomspændende corona-nedlukning af samfundene et slag i ansigtet.

»Der skete det, som vi selv i vores risiko-workshops aldrig havde arbejdet med som scenarie, nemlig at al sport stoppede i midten af marts og frem i juni,« fortæller Better Collectives adm. direktør, Jesper Søgaard.

Han har sammen med driftsdirektøren Christian Kirk Rasmussen stiftet den danskbaseret virksomhed, der udvikler og driver digitale platforme inden for online sportsbetting. Selskabet er for spillere, hvad rejsegiganten Tripadvisor er for rejsende. Det vil sige et sted, hvor sportsinteresserede brugere kan finde spiltips og blive henvist til de bedste odds på en sportsbegivenhed.

Selskabet var i andet kvartal ramt af de aflyste sportsarrangementer under covid-19-krisen. Omsætningen for 2. kvartal faldt 4 pct - til 15 mio. euro - sammenlignet med samme kvartal sidste år. Da coronanedlukningen skyllede henover verden valgte selskabet at gennemføre nogle omkostningsbesparelser, der betød, at EBIT blot faldt 2 pct. sammenlignet med Q2 sidste år. Better Collective fremhæver, at omsætningsvæksten uden yderligere akkvisitioner forventes at lande i intervallet 15-25 pct, men Better Collective holder fast i den tidligere prognose for
2020: En organisk omsætningsvækst på +10 pct, en samlet omsætningsvækst på +30 pct samt en EBITA margin på +40 pct.

»Jeg synes, at vi er kommet ret stærkt ud af det i forhold til, hvor voldsomt det var, at al sport forsvandt. Vi står nu i en position, hvor tingene er begyndt at komme godt tilbage,« udtaler Jesper Søgaard og fortsætter:

»Det har været interessant at opleve at selv i et så ekstremt scenarie, hvor det meste af vores forretningsgrundlag forsvandt, så har vi en ret modstandsdygtig forretningsmodel.«

Som Jesper Søgaard ser det, så var april lavpunktet, mens maj måned var en anelse bedre for forretningen. På globalt plan er nogle regioner stadig påvirket af corona-nedlukningerne, men i sådan en grad, at man hos Better Collective er fortrøstningsfulde, forklarer han.

For i takt med, at verden er begyndt at åbne sig oven på de massive nedlukninger, er de sportsinteresserede brugere vendt tilbage til Better Collectives hjemmesider for at finde attraktive odds samt information og data om kampe eller løb. Better Collective står eksempelvis bag det verdenskendte spilfællesskab, bettingexpert.com samt spilXperten.dk.

Den primære indtægtskilde for Better Collective er, at selskabet henviser kunder til betting- og casino-virksomhederne. I den forbindelse får Better Collective penge to steder fra. I nogle sammenhænge får Better Collective del i omsætningen, som kunden genererer hos spiludbyderen, og i andre sammenhænge får Better Collective et engangsbeløb for bruger-henvisningen. Derudover tjener Better Collective penge via en abonnementsordning på visse af hjemmesiderne og til sidst tjener selskabet penge på bannerreklamer på deres hjemmesider.

Better Collective har gjort det så godt, at selskabet er vokset til at have 400 ansatte og kontorer i en lang række lande.

Selskabet har siden 2017 foretaget 17 opkøb af konkurrerende selskaber. I starten købte selskabet primært flere mindre selskaber, men det er i stigende grad blevet til opkøb af færre, men større virksomheder.

»Vi har ikke så mange globale konkurrenter. Der er typisk et lokalt site, som vi konkurrerer med i det enkelte land, og dem kunne vi godt tænke os at købe,« udtaler Jesper Søgaard.

Vis mere

Opkøbsstrategien begyndte i 2017, og det var også grunden til, at Better Collective gik på børsen Sverige i 2018.

»Der er en meget stor sektor for online-spil i Sverige. Der var derfor et stort kendskab til den type forretning, som vi kom med, og vi vurderede, at det var lettere at nå ud til investorer,« forklarer Jesper Søgaard om, hvorfor det ikke endte med en dansk børsnotering.

Frem til 2019 havde selskabet købt op i Europa. Men det ændrede sig med en historisk afgørelse på den anden side af Atlanten.

I maj 2018 skete der nemlig en historisk ændring.  Her blev det føderale forbud mod sportsbetting i USA ændret, så de enkelte stater måtte bestemme, om de ville tillade sportsbetting. Siden da har USA fået en nøglerolle i selskabets strategi, fortæller Jesper Søgaard. Det var også derfor, at Better Collective i 2019 købte ‘The RotoGrinders Network’, der har et af de førende Daily Fantasy Sports-sites Rotogrinders.com . Derudover har Better Collective opkøbt‘ VegasInsider.com.

»Dem ser vi som nogle meget, meget stærke bud på langsigtede vindere i det amerikanske marked,« forklarer han.

Med til listen af opkøb hører også Better Collectives overtagelse af de to e-sportsplatforme HLTV.org HLTV.org og dust2.dk i februar 2020. Det er ifølge Jesper Søgaard to af de mest populære Counter Strike-platforme i henholdsvis verden og i Danmark.

Den lange liste af opkøb har været med til at drive væksten, som har været ganske betydeligt. Selskabet har umiddelbart undgået, at marginerne eroderede i forbindelse med opkøbene, eksempelvis er driftsmargin (EBITA-margin) siden 2015 forblevet over 29,6 pct trods adskillige opkøb. At Better Collectives driftsmargin er fastholdt er et udtryk for, at selv om selskabet har stor vækst, så er marginen uændret, fordi selskabet har investeret de tjente penge påny i selskabet.

Læs også: Mads Christiansen: Disruption og 13 mulige vinder-aktier til 2020

»Opkøbene har været meget værdiskabende for selskabet. Vi ser en masse skalaeffekter, fordi vi kan få bedre samarbejdsaftaler, fordi vi kan levere bedre brugertrafik og står stærkt i mange markeder,« fortæller Jesper Søgaard.

Hver gang selskabet foretager et opkøb, ligger der en plan for, hvordan potentialet i opkøbet bliver forløst. Den proces håndteres af et særligt team i Better Collective, forklarer han. Better Collective forsøger at optimere hvert opkøb ved at indføre en række ‘best practise’ i forhold til eksempelvis konvertering og tiltrækning af brugertrafik på hjemmesiderne.

»Vi har et finansielt mål om at ligge på 40 pct. i indtjeningsgrad,« udtaler Jesper Søgaard.

Vis mere

Selv om selskabet - med Jesper Søgaards ord- ‘i al beskedenhed har gjort det godt’, har man også redet på en bølge af en underliggende vækst. Den er drevet af digitalisering, hvor en masse offline-spil går online, påpeger han. Det massive fokus på spil, gør dog også at Better Collective har valgt at købe 20 pct. af det århusianske firma, Mindway AI, der arbejder med tidligt at kunne spotte usund adfærd hos spillere gennem brug af kunstig intelligens og neurovidenskab-teknologi.

»Det er noget, som ser vi som et langsigtet risikoelement, for hvis man ikke tager hånd om ludomani og eventuelle problemspillere, så er det noget, som kan ramme branchen,« udtaler Jesper Søgaard.

Ludomani er ifølge ham en problemstilling, som optager branchen meget, fordi man ved, at hvis der ikke er styr på det, så risikerer man at blive mødt af stram lovgivning. Selskabet forventer, at sportsbegivenhederne er tilbage på niveauet før coronaudbruddet i 2021. Det ændrer ikke på, at selskabet har meldt ud, at det er parat til et yderligere opkøb i 2020.

Læs også: Morten Springborg om Intel, Samsung og TSMC: En af de største fejl i moderne virksomhedshistorie?

Her finder du links til aktiepodcasten Millionærklubben