Den amerikanske handelsmærkedag Black Friday har stille og roligt sneet sig ind på det danske marked, hvilket har givet nethandlen kronede dage i november op til Black Friday, der falder fredag den 24. november.
Selvom de mange nethandler er godt for både butikker og forbrugere, giver det også anledning til travlhed i diverse pakkeshops og i forbrugernes indbakker – og det udnytter svindlerne.
Sådan lyder advarslen fra Danske Bank i en kommentar tirsdag.
»Vi ser et klart mønster hos svindlerne, der udnytter det massive tryk, der er på nethandlen til at sende falske sms’er og e-mails ud til forbrugerne om ordrer og pakker. De ved, at de fleste kan miste overblikket, når der bliver handlet mange pakker på én gang, og derfor slår de til nu, hvor nethandlen boomer,« lyder det fra Niels Halse, der er leder af Danske Banks afdeling for svindelbekæmpelse.
Læs også: Forbrugerøkonom: Her er mit vigtigste råd til Black Friday - sparede mig 1300 kroner
Hos Danske Bank forventer de igen i år, at svindlerne vil være særdeles travle på Black Friday og i ugerne efter, hvor de vil forsøge at snyde forbrugerne på mange forskellige måder.
Danske Bank påpeger, at svindlen både kan finde sted i forbindelse med selve onlinehandlen og betyde, at forbrugerne for eksempel får købt varer, de aldrig modtager.
Men den kan også tage form i falske sms’er og mails, efter handlen er lavet, hvor svindlerne for eksempel skriver, at et handel ikke er gået igennem, eller at en pakke skal afhentes eller sendes på ny.
I de sidstnævnte tilfælde vil svindlerne oftest forsøge at lokke kontooplysninger ud af forbrugeren på ny og på den måde svindle dem, lyder det fra Danske Bank.
Læs også: Økonom spår lavere priser: Disse dage skal du købe
»Det er vigtigt at sige, at vi som forbrugere ikke skal lade være med at shoppe online eller gøre brug af de gode tilbud, der kan være på Black Friday,« pointerer Niels Halse og fortsætter:
»Men vi opfordrer vores kunder til at være opmærksomme – ikke kun på Black Friday, men også i ugerne efter. Det gælder særligt hvis de modtager sms’er eller e-mails, hvor kunderne opfordres til at trykke på links eller til at afgive oplysninger. I de tilfælde skal man altid være agtpågivende.«
Her er seks råd til at undgå svindel, når du nethandler:
Kontakt altid din bank, hvis du har mistanke om, at du er blevet svindlet.
Vær opmærksom på stave- og grammatikfejl i beskeder og i hjemmeside-domæner.
Tryk ikke på mistænkelige links du modtager på sms eller mail.
Tast aldrig din pinkode ind, og undgå at give dine kortoplysninger, hvis du er i tvivl om modtageren.
Brug internationale kort (Mastercard og Visa), så er du bedre sikret.
Se efter e-mærket 'Sikker Shopping,' læs anmeldelser på Google og Trustpilot, inden du nethandler, og brug Appen 'mit digitale selvforsvar,' hvor der uploades eksempler på falske e-mails.
Læs også: Populært fradrag stiger fra næste år
Læs også: 300.000 danskere bruger populær konto - forstå hvordan den virker


Få styr på økonomien til efteråret: 10 smarte greb, der kan spare dig tusindvis af kroner