Henter kommentarer

Dansk luksusbrand viser forbedring


Den ikoniske virksomhed fra Struer, Bang & Olufsen, der producerer elektronik i lukuskvalitet, har netop fremlagt regnskab for første kvartal i det skæve regnskabsår 2023/24.

Selskabet kan fremvise en omsætning på 619 mio. kr., hvilket er en tand højere end analytikernes forventning, der lød på 618,5 mio. kr. ifølge tal fra finanstjenesten Bloomberg.

Omsætningen er det seneste kvartal steget 1,2 pct., og måler man i lokal valuta, lyder stigningen på 5 pct.

Efter skat lander selskabet et resultat på 7 mio. kr., mens indtjeningsgraden, ebit-margin før særlige poster, er steget til 2,6 pct. mod -14,1 pct. i samme periode sidste år.

Derudover er bruttomarginen forbedret betydeligt og er steget med 16 procentpoint til 52,6 pct. sammenlignet med sidste år. Bruttomarginen er et udtryk for, hvor stor en procentdel af en virksomhed der er tilbage, efter omkostninger.

Bag sig ligger et par udfordrende år, hvor særligt coronapandemien spændte ben for den danske virksomheds forretning i Asien, men af det seneste regnskab fremgår det, at sell-out voksede med 29 pct. i APAC-regionen, der omfatter Asien og Stillehavslandene. Dog skyldes stigningen til dels lave sammenligningstal, skriver Bang & Olufsen.

Sell-out omfatter, hvad selskabet har solgt til sine forhandlere.

Topchef i selskabet, Kristian Teär takker i regnskabet medarbejderne for forvandlingen.

»Vi er tilfredse med at kunne rapportere en omsætningsvækst på 5 pct. og et positivt EBIT. Mens makroøkonomisk modvind fortsat udfordrede os, gjorde vi yderligere fremskridt med vores vigtigste strategiske prioriteter, og vi oplevede en robust kundeefterspørgsel på de fleste markeder. Jeg vil gerne takke mine kolleger og partnere for deres hårde arbejde i Q1.«

Kristian Teär ser dog fortsat truende skyer i horisonten:

»Vi ser stadig en masse usikkerhed foran os, og vi er derfor fortsat forsigtige med vores investeringer. Det betyder, at vores strategiske transformation vil ske lidt langsommere, men vi er sikker på, at retningen, vi har sat, er den rigtige. Vi fortsætter med at forbedre kundeoplevelsen på tværs af produkter og kanaler og styrke B&O-brandets globale synlighed.«

Bang & Olufsen fastholder forventningerne til resten af året, der omfatter en omsætningsvækst på mellem 0 og 9 pct., EBIT-margin før særlige poster på mellem 0 og 6 pct. samt frie pengestrømme på mellem -50 og 100 mio. kr.

Koncernen blev grundlagt i 1925, og har i mange år været et symbol på dansk kvalitet og design.

De seneste års udfordringer kan også læses i aktiekursen. Således har aktien tabt næsten 85 pct. de seneste fem år.

Læs også: Topchef tager 13,7 mio. kr. med på pension

Læs også: Børshus anbefaler at sælge dansk folkeaktie – ser aktien falde 25 pct.