Henter kommentarer

Modedesigner løfter sløret for sin arv


Den kendte italienske modedesigner Giorgio Armani sendte hele modeverden i sorg, da han døde i starten af september.

Nu er der kommet nyt om hans testemente, hvor der fremgår planer om at frasælge dele af hans modehus til en stor luksuskoncern.

Det skriver Bloomberg News med henvisning til et dokument, der er blevet offentliggjort fredag.

Her fremgår det, at fonden bag modehuset Giorgio Armani skal sælge en andel på 15 pct. til en luksuskoncern som LVMH, EssilorLuxottica, L'Oréal eller en anden koncern med tilsvarende størrelse og status indenfor 18 måneder. 

Den afdøde modedesigner skriver også i testamentet, at den koncern, som køber ejerandelen på 15 pct., efter tre år fra overtagelsen eventuelt kan øge sin aktieposition op til 54,9 pct. Det baner vejen for, at en luksuskoncern af en slags kan komme til at overtage modehuset.

Giorgio Armani er på nuværende tidspunkt ejet af en fond, som den italienske modedesigners familie og partner Leo Dell’Orco står i spidsen for.

Leo Dell’Orco, som er blevet beskrevet som modedesignerens højre hånd, vil komme til at spille en nøglerolle i, hvilken luksuskoncern der vil blive udvalgt til at købe sig ind i Armani.

Under ledelse af Giorgio Armani formåede modehuset at forblive selvstændigt og sund finansielt, selvom virksomheden har kæmpet med omsætningsvækst, skriver Bloomberg News. 

Giorgio Armanis store karriere er blevet skildret i bøger og film. Tilbage i 1990 lavede den kendte instruktør Martin Scorsese en dokumentar under navnet 'Made in Milan' om modedesigneren, hvor instruktøren fulgte Armani, mens han forberedte sig på et show og diskuterer sine ideer om mode, sin familiehistorie og byen Milano.