Henter kommentarer

Netflix løfter sløret for sjældne data


 
I videoen ovenfor kan du se mere om Nasdaq-indekset
Vis mere

For første gang nogensinde har streaminggiganten Netflix afsløret data som viser, hvor mange timer deres mest populære indhold er blevet set.

Det skete mandag på en konference i Californien, hvor Netflix-topchefen Ted Sarandos holdt et oplæg, hvoraf et af hans medbragte dias viste, hvilke 10 serier, Netflix-brugerne har spenderet flest timer på de første 28 dage efter de er blevet udgivet, skriver MarketWatch.

Amerikanske Netflix, der blev grundlagt tilbage i 1997, men først kom til Danmark i 2012, er berygtet for at være sparsomme med at offentliggøre data om deres brugeradfærd.

Det er det historiske drama 'Bridgerton', der findes i otte afsnit, og som blev udgivet i december 2020, som Netflix-brugerne har brugt flest timer på de første 28 dage. Helt præcist løb serien over skærmen 625 millioner timer den første lille måned.

Også 'Money Heist' – på dansk 'Papirhuset', ligger i top og er blevet set 619 millioner timer.

Se hele listen her.

Ted Sarando bemærkede dog undervejs, at der meget vel kan blive rykket rundt på de mest sete serier i den kommende fremtid – nemlig den nye koreanske serie 'Squid Game', som allerede har tiltrukket voldsomt mange seere.

'Squid Game' er ikke den eneste nye serie på Netflix. Den danske krimiserie 'Kastanjemanden' har premiere i dag onsdag og indtil videre har anmelderne ikke sparet på roserne. I Politiken bliver serien kaldt for noget af det bedste, der er blevet vist på tv siden Danmarks Radios serie 'Forbrydelsen'.

Serien er baseret på forfatter Søren Svejstrups roman af samme navn, og med i serien er blandt andet Danica Curcic og Mikkel Boe Følsgaard.

Et andet dias, Ted Sarando havde med, afslørede hvilken film på streamingtjenesten, der var blevet set flest timer. Det er den danskinstruerede sci-fi-gyser 'Bird Box' med Sandra Bullock i hovedrollen, som er blevet set 282 millioner timer.

Hos Netflix har der været godt gang i forretningen under de første coronanedlukninger, hvor der kom hele 16 millioner nye kunder til i løbet af første kvartal 2020, og for hele året lød antallet af nye abonnenter på 37 millioner.

Netflix-regnskabet for årets andet kvartal kunne dog afsløre, at streaminggiganten i april, maj og juni fik 1,5 millioner nye betalende kunder, mens der i årets første kvartal kom fire millioner nye kunder til.

Streaminggiganten har tidligere meldt ud, at de venter en tilgang på 3,5 millioner nye kunder i årets tredje kvartal.

For nylig kunne Disney fortælle, at de seneste coronanedlukninger ikke udelukkende har været positivt for deres streamingtjeneste Disney+. Deltavarianten har nemlig ført til forsinkelser i produktionen af film og serier. Læs mere om det her.

Læs også: Nu er han igen verdens rigeste

Læs også: Rift om ejerlejligheder falder