Henter kommentarer

Lau Svenssen: Gennembrud for Zealand Pharma i USA - her er perspektivet


 

De amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, har nu godkendt Dasiglucagon til brug ved nødsituationer med for lavt blodsukker. Produktets navn bliver Zegalogue, der både vil blive tilbudt i en nødpen (auto injector) og fyldte injektionssprøjter. Introduktion på markedet forventes at finde sted i juni måned, og Zealand vil selv varetage markedsføringen.

Opgaven skal udføres af det tilkøbte (april 2020) selskab Valeritas, som nu skal vise om det kan opfylde ideen bag overtagelsen, nemlig at fungere som salgsplatform for Dasiglucagon-baserede produkter. Det var en modig satsning til lav pris et år før Dasiglucagon kom i mål! Satsningen på forventet efterbevilling er nu lykkedes med første trin. Nu skal salget så vise, om der også kan opnås en kommerciel succes.

Salg i USA og udbredelse til andre lande

Produktkonceptet er stærkt ved at dække behovet for hurtig hjælp i nødsituationer med for lavt blodsukker. Virkningen er hurtig og produktet let at anvende. Et vigtigt punkt er godkendelse til børn ned til 6 år, og de udgør en vigtig gruppe med behov for adgang til hjælp uden forhindringer. Generelt opstår disse problemer med blodsukkeret blandt type 1 diabetikere (insulinkrævende behandling).

I videoen ovenfor ses udviklingen i markedsværdien for en række selskaber i sundhedssektoren. Grafikken er lavet via Flourish Studio.

I forlængelse af FDA-godkendelsen skal en tilsvarende proces i gang i EU og andre lande. På det punkt og omkring salg og distribution kan samarbejde med andre firmaer blive den bedste metode. Det afhænger dog af evnen til at finde en eller flere attraktive pharma-partnere med en stærk position inden for medicin til behandling af type 1 og/eller type 2 diabetes.

På det punkt er branchens struktur dog en udfordring. Jo tidligere man kan finde frem til det bedste setup des bedre, da man så kan få maksimal acceleration i salgsudbredelsen og undgå en mulig tung start baseret på sine egne begrænsede ressourcer. Den ideelle partner ud fra størrelse og (så vidt vides) med behov for et moderne nødhjælpsprodukt er Novo Nordisk, men der er længere mellem hovedkontorerne i Søborg og Bagsværd i ønsket om en fælles konstruktiv fremtid end de 5 kilometer i afstand. ”Hellere beherske sig selv end indtage en by” (Ordsprogenes Bog 16,32).

Læs også: Simon Richard Nielsen: Højspændt børsdrama udspiller sig i oversete bankaktier

Eli Lilly har lanceret en spray som moderne løsning på denne trussel. Her er man fra Zealands side indirekte i forbindelse med hverandre i kraft af et R&D-projekt (GLP) hos Boehringer Ingelheim, som for sit vedkommende har indgået et generelt samarbejde med Eli Lilly omkring nye produkter inden for diabetes.

Sanofi er den tredje og mindste insulinproducent. Zealand opfandt dets GLP-1 produkt Lixisenatide, der imidlertid fik et besværligt startforløb og ikke er blevet til den ønskede succes. Problemet er dog noget helt andet, nemlig at Sanofi har besluttet at afvikle/sælge sin diabetes division. I praksis giver det et vakuum, der først ophører, når et ejerskifte har fundet sted. Mit gæt på en ny principal er AstraZeneca. Andre big pharma selskaber kan også tænkes at være interesseret i at få adgang til det gamle marked for insulin, da det har en grænseflade ind mod type 2 diabetes, fedme og NASH (fedtlever). Det er her potentialet ligger. Salgsprisen vil vel afgøre udfaldet.

Næste trin og perspektivet for aktien

Nu gælder det om at få fremstilling sat i gang med hårde krav til kvalitet og sikkerhed. På det amerikanske marked er der brug for aftaler med de dyre mellemled for at bane vej for afsætningen og undgå forhindringer/flaskehalse. Opgaven klares ikke med et fingerknips, og det tilkøbte datterselskab skal derfor anstrenge sig for at slå hul på anvendelsen af produktet (kendskab og anerkendelse af fordelene) og sikre sig rimelige betingelser hos de store modparter. Men vigtigst bliver at organisere varehåndteringen af et nyt medicinprodukt på selskabets egen platform.

En række praktiske aftaler om vilkår for afsætning og samarbejde (underleverandører) må være de næste nyheder. Så må man bare håbe på, at Zealand kan udføre sine nye former for full scale arbejdsopgaver i praksis. Tidsrammen er sat til juni for produktlancering i USA.

De mere overordnede skridt bliver ansøgning om produktgodkendelse i andre lande med EU i spidsen. Da der er tale om et nødhjælpsprodukt (engangsbrug) burde tempoet kunne blive højt for at opnå Grønt Lys. Det andet udviklingsforløb vil dreje sig om muligheden for at indgå en eller flere store aftaler om partnerskab for at få adgang til salg i hele verden, altså en form for salg ab fabrik for Zealands vedkommende. Hellere attraktive partnerskaber med moderat bruttoavance til Zealand end at havne som bænkevarmer, mens de mulige partnere selv udvikler et tilsvarende produkt.

FDA-godkendelsen er en milepæl for Zealand, der fremover vil være et rigtigt medicinalfirma med egne varer ude på hylderne. Men det udgør kun en begynderfase selv om produktet sikkert kan få lang levetid, da det må anses for en god løsning på et relevant problem, som ikke var blevet opdateret i lang tid. Indtjeningen kan blive høj, hvis man får ordentligt hul på afsætningen og ikke er bange for at indgå partneraftaler med store medicinalkoncerner, som jo vil tage sig godt betalt (fordeling af bruttoavancen).

Strategien hos Zealand er nemlig, at Zegalogue skal fungere som cash generator for selskabets afgørende R&D-projekt, Glepaglutide (GLP-2 analog brugt ved korttarmssyndrom). Tidsrammen for afslutning af dette projekt er 2023-25.

Nu skal ledelsen i Zealand vise sin kommercielle dygtighed ved at udnytte potentialet i Dasiglucagon så godt som muligt. Der er tale om et løft opad på et nyt trin, men det vil fortsat være et (formentlig lukrativt) mellemtrin, hvor pengestrømmen skal betale for færdiggørelsen af den afgørende R&D-satsning. Kernen i virkefeltet ligger nemlig inden for GLP-1 og GLP-2.

Dette er en opfølgning af en tidligere redegørelse om Zealand efter nyheden om FDA- godkendelsen.

Lau Svenssen ejer aktier i Zealand Pharma.

Læs også: Kommentar: Fuld fart frem hos Zealand Pharma

Læs også: Lau Svenssen: Status i marts og udsigter for aktiemarkederne i 2021