Henter kommentarer

Sarah Ophelia Møss: Er Norwegian virkelig den bedste airline-aktie?

Nogle gange har vi en tendens til at glemme, hvor mange aktier, der findes derude på det store marked. Sarah Ophelia Møss mener, at man med den hype, der er omkring Norwegian p.t., gør klogt i at løfte blikket og se mod andre selskaber, der historisk har performet bedre.
Nogle gange har vi en tendens til at glemme, hvor mange aktier, der findes derude på det store marked. Sarah Ophelia Møss mener, at man med den hype, der er omkring Norwegian p.t., gør klogt i at løfte blikket og se mod andre selskaber, der historisk har performet bedre. Foto: GUILLAUME SOUVANT
Vis mere

 

Siden februar har mine investorgrupper på Facebook været ved at flyde over med opslag og kommentarer om Norwegian-aktien. Det samme gør sig gældende i andre større investorgrupper på Facebook. Men hvorfor?

Kigger man på flybranchen, er den typiske trend, at de er volatile og altså falder og stiger meget. Særligt falder i øjeblikket.

Hvorfor køber folk Norwegian-aktien nu?

Mange tror, Norwegian-aktien vil stige igen efter coronakrisen, idet selskabet har fået en god sjat penge skudt ind fra kinesiske investorer såvel som fra den norske stat. Det er svært at argumentere imod, at vi kan købe aktien på bunden lige nu, og at det potentielt er en god investering, hvis aktien igen når et rimeligt niveau.

Mange anskuer aktien som en potentiel raket med kortsigtet potentiale, da den er hypet meget. Det i kombination med, at aktien er faldet meget, skaber altså stor interesse, da mange tilsyneladende forestiller sig, at de kan få en hurtig gevinst.

Som jeg har skrevet i en tidligere kommentar, kan man med fordel være en 'my' mere kritisk og forsigtig med aktier, der har tendens til at stige og falde meget, og nøjes med at sætte en mindre sum af ens samlede investerede midler i den slags. Såfremt du er ved at opbygge en portefølje af meget volatile aktier, kan det i hvert fald været godt lige at lave et statustjek og spørge sig selv, 'kommer jeg til at trives med en portefølje, der svinger meget i værdi på daglig basis, og er jeg okay med potentielt at tabe hele det investerede beløb på en enkelt aktie?'

Et tilbud er ikke altid et godt tilbud

Norwegian er faldet 95 pct. over de seneste fem år, og coronakrisen har ikke hjulpet. Men som påpeget af en bruger i en af de mange Facebook-tråde var aktien ikke nødvendigvis en god investering før krisen.

Vi mennesker har det med at holde fast i en specifik pris på noget som den rigtige. Jeg føler f.eks. stadig, at den store pose Matador Mix skal koste 20 kroner, selvom det er mange år siden, at det var standardprisen.

Hvis vi kigger på Norwegians aktiekurs i årene 2013-2018, lå den og svingede mellem 95 og 214 NOK. Det i sig selv vidner om en meget volatil aktie. Hvis vi så vender tilbage til denne 'forankringsbias', som det så fancy hedder, så giver det meget god mening, at vores billede af, hvad Norwegian skal koste, ligger i det spænd.

Når aktien så nu kan handles til mellem 2-5 norske kroner, virker det jo billigt. Men det er det ikke nødvendigvis. Selvom aktien handles meget lavt i forhold til tidligere, er det nok smart at se den nye pris som den 'rigtige' pris frem for som et godt tilbud. Derfra kan man så vurdere, om man mener, det er en god, og for én selv rigtig, investering.

Hvad kunne man ellers have valgt?

Ser man på andre flyselskaber, kan et par hurtige søgninger vise, at mange af dem har gjort det bedre end Norwegian. Både gennem de seneste måneder såvel som historisk.

Herunder kan du til sammenligning se en liste over de største flyselskaber, deres markedsværdi og procentvise kursændring over det seneste år.

China Eastern Airlines Markedsværdi ca. 12 mia. USD - Kursændring -29,96 pct.

China Southern Airlines Markedsværdi ca. 11 mia USD - Kursændring -30,54 pct.

Southwest Airlines Markedsværdi ca. 28 mia. USD - Kursændring -23,49 pct.

Delta Airlines Markedsværdi ca 38 mia. USD - Kursændring -44,72 pct.

Ryan Air Markedsværdi ca. 16 mia. USD - Kursændring 25,95 pct.

Norwegian Markedsværdi ca. 6 mia. USD - Kursændring -88,52 pct.

United Airlines Markedsværdi ca. 22 mia. USD - Kursændring -56,66 pct.

Singapore Airlines. Markedsværdi ca. 7 mia. USD - Kursændring -31,62 pct.

Ser vi på Norwegian 1 år tilbage, er kursen nu faldet -88,52 pct. Dette kan sammenlignes med et af de største flyselskaber i USA, Southwest Airlines, som er faldet betydeligt mindre med -23,49 pct. i samme periode. Southwest har længe været en investorfavorit på grund af sin enkle forretningsstruktur og evne til at tjene penge, når andre ikke kan.

Afsluttende herfra en opfordring til at løfte blikket fra meget hypede aktier. I denne henseende er flere af de amerikanske flyselskaber værd at kigge mod. Dem snakker vi ikke så meget om i Danmark, men adskillige af dem har ved flere lejligheder vist, at de godt ved, hvordan man kommer igen efter en hård tid.

Men gør desuden nok klogt i i det hele taget holde sig for øje, at fly-aktier er cykliske aktier. Det betyder, at man ikke kan købe i år 1 og forvente, at der har været en pæn og stabil stigning 30 år senere. Sådan opererer de cykliske aktier nemlig ikke.

 

Sarah Ophelia Møss er iværksætter, sociolog og forfatter og skaber 'rum for læring' på investeringsfeltet med sine virksomheder Ophelia Invest og Forlaget Penge. Hun driver desuden Facebook-grupperne Aktieklubben Danmark og Kvindelogen. 

Læs også: Privatinvestor: Derfor holder jeg øje med audio-aktier

Læs også: Ugens aktie: Her ligger det store potentiale

Læs også: Global usikkerhed baner vej for nye guldrekorder

Læs også: Inflation efter COVID-19 - et tveægget sværd for aktieinvestorerne