Henter kommentarer

Dansk Tesla-rival debuterer på børsen: Nu er han blandt de rigeste danskere


 

Den danske bildesigner Henrik Fisker har haft en forrygende børsdebut med sit bilfirma Fisker Inc: Virksomheden har opnået en markedsværdi på 4,6 mia. dollar svarende til knap 29 mia. kr., selvom han endnu ikke har solgt en eneste bil. Børsnoteringen og investorernes interesse har blæst Henrik Fisker bagover.

»Det har været ret vildt. Det gik lige pludselig hurtigt her de sidste tre måneder,« siger 57-årige Henrik Fisker til Euroinvestor.

I videoen ovenfor ses, hvordan en række bilproducenters markedsværdi pro anno har udviklet sig. Grafikken er lavet via Flourish Studio.

Direktøren og stifteren ejer sammen med sin hustru 48 pct. af aktierne i selskabet ifølge Fisker selv. Dermed har parret en formue i aktieposten på 2,2 mia. dollar eller knap 14 mia. kr. Det sender dem helt til tops over de rigeste danskere, hvis man sammenligner med Berlingskes top 100 rigeste i Danmark 2020, der netop er offentliggjort.

Læs også: Bankaktie er føjet til porteføljen: 'Aktien er attraktiv'

Henrik Fisker, der tidligere har set sit elbilsprojekt Fisker Automotive gå konkurs, er overbevist om, at timingen for elbiler er den rette lige nu.

»Før var der mange, der tænkte, arg, det bliver måske ikke til noget med de elektriske biler. Tesla dør nok næste år. Men nu ser vi, at Tesla er mere værd end alle de største bilfabrikanter i USA tilsammen. Jeg tror, at Wall Street ser, at det er helt sikkert, at vi går fuldt elektrisk på et eller andet tidspunkt,« siger Henrik Fisker, der er bosiddende i USA.

Og meget tyder på, at investorerne har tillid til danskeren, der er berømt for ikoniske designs som Aston Martin DB9 og BMW Z8. Sidstnævnte figurerede i øvrigt i James Bond-filmen 'The World Is Not Enough' fra 1999 med skuespilleren Pierce Brosnan bag rattet.

Fiskers aktie steg 13 pct. til 10,4 dollar alene på den officielle første handelsdag 30. oktober. Siden er aktien steget yderligere 58 pct. til tirsdagens lukkekurs på 16,43 dollar.

Den første bil, SUV'en Ocean, ventes at ramme markedet i slutningen af 2022.

Hvorfor investere så tidligt?

I sit første fulde produktionsår - 2023 - går Fisker efter at producere 50.000 Ocean-biler, der vil have en startpris fra 37.500 dollar.

Dermed skal aktionærerne vente nogle år, før de kan få en fornemmelse for virksomhedens forretning og reelle indtjening. Så hvorfor overhovedet investere i Fisker allerede nu, hvor der er risiko for skred i tidsplanen og uventede omkostninger, der risikerer at ødelægge forretningsplanen?

»Selvfølgelig er det tidligt, men hvis du vil have større afkast for dine penge, skal du også tidligt ind i et firma. Du kan ikke bare vente, til firmaet er succesfuldt, for på det tidspunkt vil selskabet også have en anden værdi,« argumenterer Henrik Fisker.

Først del af fortællingen om Henrik Fiskers opsigtsvækkende planer og vilde drømme kan du læse her.

Fisker har med sin markedsværdi på 4,6 mia. dollar imidlertid stadig lang vej igen op til sine konkurrenter. Amerikanske Tesla har en markedsværdi på 419 mia. dollar, mens kinesiske Nio ligger på 63 mia. dollar ifølge Finance Yahoo. Aktierne er steget henholdsvis 527 og 2488 pct. det seneste år.

Se listen: 15 spændende elbil-aktier

Den amerikanske investeringsbank Cowen påpeger, at »Ocean ligner en overbevisende elbil,« fremgår det af ny en rapport, som analytiker Jeffrey Osborne har sendt til Euroinvestor. Cowen har sat et kursmål for Fisker på 22 dollar, hvilket indikerer et kurspotentiale på 34 pct. fra nuværende niveau.

Flere aktører på banen

Henrik Fisker vil gøre sig gældende på et marked, der er præget af stigende konkurrence. Men det bekymrer ham ikke, for han er overbevist om, at Fiskers elbiler bliver bedre end de traditionelle bilvirksomheders.

»Jeg ser faktisk ikke så meget konkurrence fra de helt store, for de helt store bilfirmaer har ikke nær så meget erfaring med at lave elektriske biler som os. Verdens største bilfirmaer med milliarder af dollar til rådighed har stadig ikke været i stand til at lave en bil, der har længere rækkevidde og er bedre end en Tesla. De har ellers haft syv år til at prøve,« siger Henrik Fisker.

Han forventer heller ikke, at de traditionelle bilfirmaer vil melde sig på banen med nævnværdig konkurrence i de kommende år. I det hele taget mener han ikke, at de traditionelle bilfabrikanter har en fordel, når det kommer til udviklingen af elbiler, omend de har dybe lommer.

»Hvis jeg ville lave en benzinbil, ville jeg aldrig kunne konkurrere med de store bilfabrikanter, for de laver allerede millioner af benzinbiler og har fordele ved stor volumen. Men hvis du kigger på elektriske biler, er der intet bilfirma i dag, som laver over 100.000 elektriske biler af én model - udover Tesla,« siger han.

Vil være mere bæredygtig

Fisker går efter at være det mest bæredygtige bilfirma på planeten ved bl.a. at benytte sig af genbrugsmaterialer, f.eks. bliver måtterne lavet af gamle plastikflasker og fiskenet fra havet.

»En af vores stærkeste værdier er bæredygtighed, hvor vi står stærkere end selv Tesla. Tesla laver selvfølgelig elektriske biler, men vi går et stykke videre og laver bilen af bæredygtigt materialer,« siger Henrik Fisker.

Han mener, at coronakrisen har medført en stigende klimabevidsthed hos især yngre mennesker, da nedlukning af samfundet over hele verden har medført et drastisk fald i CO2-udledning, hvilket resulterede i bl.a. blå himmel i Kina.

»Det blev klart for mange folk, at vi virkelig kan gøre noget, hvis vi får bæredygtige produkter som elektriske biler. Jeg tror, at bæredygtighed bliver et endnu vigtigere parameter for et brand de næste tre-fire år. Og mange investorer har set, at vi står virkeligt stærkt på det punkt,« siger Henrik Fisker.

Fisker fokuserer desuden på ESG - environmental, social and corporate governance (miljøhensyn, sociale forhold og selskabsledelse) - ved bl.a. at have tre kvinder i bestyrelsen, forklarer han.

»Mange af de ting sammenkoblet til ét punkt har gjort, at investorerne føler, at vi kan blive én af vinderne i fremtiden,« siger Henrik Fisker.

Læs også: Dansker angriber Elon Musk: Indtager Wall Street med store stigninger

Læs også: Læs også: Warren Buffet med store ændringer - her er de nye aktier