Henter kommentarer

| Opdateret

Ny dansk vækstaktie på vej: 'Sådan adskiller vi os'


En ny art har vist sig på den danske børs. Vi taler om det danske computerspilfirma Trophy Games, der går efter en børsnotering.

Målet er at føje nye spil til porteføljen, der holder lige så meget på brugerne, som Trophy Games har formået i sine andre spil. Det fortæller selskabets topchef og medstifter, Søren Gleie, der står i spidsen for den danske virksomhed, i et interview med Euroinvestor.

»Pengene fra børsnoteringen skal bruges til blandt udvikling af nye spil. Pengene skal sikre, at vi kan gøre det hurtigere, end vi kan, hvis vi skal bruge vores eget cashflow som vi gør p.t.,« forklarer Søren Gleie.

I videoen ovenfor ses udviklingen i markedsværdien pro anno for en række gaming-selskaber. Markedsværdien er omregnet til USD. Grafikken er lavet via Flourish Studio.

Vi taler om et 23 mand stort selskab, der har udviklet en række pc og mobilspil siden 2006. Den danske virksomhed går efter at blive noteret på First North-vækstbørsen 27. april 2021.

Læs også: Aktieordbog: Det dækker investeringsbegreberne over

Trophy Games går efter at rejse næsten 60 mio. kroner Det skal styrke den danske virksomheds vækstambitioner i et mobilspilsmarked, der ifølge NewZoo voksede til 76,7 mia. dollar i 2019. Selve gaming-markedet anslås til at være vokset til 159,3 mia. dollar ved udgangen af 2020, oplyser NewZoo, der vurderer, at der findes 2,7 mia. spillere på verdensplan.

Mobilspil vurderes af forskellige branchekilder til at stå for halvdelen af omsætningen på verdensplan, lyder det i Trophy Games børsprospekt.

Hvad adskiller jeres spil fra andre spil?
»Vi laver computerspil, der er svære, udfordrende og intellektuelt stimulerende. Det betyder, at spillerne er voksne spillere og at vores spil har en virkelig lang levetid, når først folk er kommet ind i spillene,« udtaler Søren Gleie.

»Når folk finder et af vores spil, der virkelig udfordrer dem, så holder vi på brugerne i enormt lang tid, mens de samtidig er villig til at lægge rigtig mange penge i spillene. Det adskiller nok vores computerspilscase fra andre cases,« udtaler Søren Gleie.

Læs også: 5 tip til dit første aktiekøb

Pengene fra børsnoteringen skal bruges til forskellige initiativer, der eksponentielt skal vokse virksomheden og øge dens markedsandele. Det kunne være via opkøb af andre spilstudier, udvikling af eksisterende spil eller udvikling af helt nye computerspil, fortæller Søren Gleie.

»Markedet er generelt konsoliderende, og der sker mange konsoliderende opkøb i branchen, hvor mange større spillere tager sin del af kagen. Vi ser med børsnoteringen frem til muligheden for at kunne foretage strategiske opkøb. Vi vil gerne hjælpe mindre spilstudier med ting som optimering af monetization, data analyse, marketing og app store optimering udover krydspromovering,« udtaler han.

Det danske computerspilselskab har i øjeblikket en portefølje bestående af fem spil, mens to nye spil er på vej i løbet af 2021. Det ene af de to spil er baseret på det populære spilunivers Warhammer.

Trophy Games bevæger sig inden for det, som Søren Gleie vil kalde for nichebrancher. Det gør, at selskabet med hans ord kan ramme en passion for bestemte spil hos brugerne.

Den tilgang betyder, at Trophy Games har flere end 400.000 aktive brugere om måneden. Af dem er der mindst 10.500 unikke, betalende brugere om måneden, der i gennemsnit bruger 300 kroner i spillene. Brugerne sikrede, at Trophy Games omsatte for 30,8 mio. kroner i 2020.

Det var en forbedring sammenligning med omsætningen året inden, hvor Trophy Games havde en omsætning på 19,9 mio. kroner. I 2020 landede selskabet et resultat efter skat på 3,6 mio. kroner Det var også en forbedring sammenlignet med 2019, hvor resultatet endte på 3,3 mio. kr.

Vis mere

Den danske spilvirksomhed står bag spil inden for især fodboldmanager-genren. Spillene er gratis at downloade, men lægger op til tilkøb i de enkelte spil – en model, der er kendt som freemium-spil.

»Trophy Games konverterer omkring 3 procent af spillerne til betalende brugere. Det er relativt højt sammenlignet med andre spil, og vi holder samtidig længere på brugerne sammenlignet med andre mobilspil,« udtaler Søren Gleie.

Andre freemium-spil holder ifølge Trophy Games-topchefen typisk på brugerne i omkring tre måneder. Hos Trophy Games oplever man et relativt stort frafald den første måned, men herfra oplever det danske selskab, at brugerne forbliver i spillene i adskillige år. Det har man eksempelvis set i to af Trophy Games ældste spil. De to spil taber kun 5 procent af de betalende brugere pr. år, forklarer han.

»Vores virksomhed har derfor en meget stabilt pengestrømme og en høj forudsigelighed i vores pengestrøm, fordi frafaldet blandt de betalende brugere er så lavt. Det kan i virkelig sammenlignes lidt med at lave SaaS. Man kan også se, at vores indtjening følger en stabil kurve uden store udsving,« udtaler han.

Han fremhæver i den sammenhæng, at virksomheden i 2023 forventer at have en omsætning på 110,5 mio. kroner og at EBITDA-marginen ligger på 23,6 procent

Nedenfor ses de fem spil, som Trophy Games har udgivet frem mod 2021. Samtlige spil er udgivet på mindst 20 forskellige sprog i håbet om at nå globalt ud. Det er Football Management Ultra og Pro 11, der står for den største del af den samlede spilomsætning.

  • Trophy Manager (2006)
  • Football Management Ultra (2013)
  • Pro 11 – Football Manager Game (2017)
  • Women’s Soccer Manager (WMS) – Football Management (2017)
  • Futuball – Future Football Manager Game (2019).
  • Five – e-sports manager spil (2. kvartal 2021)
  • Warhammer-strategispil (tredje kvartal 2021)

Trophy Games forventer at have udvidet sin portefølje af spil til 17 i 2023. Det kan enten ske via opkøb eller ved selv at udvikle spil, oplyser selskabet.

Tegningperioden, hvor nye aktionære kan tegne aktier i Trophy Games, løber frem til 20. april. Selskabet ventes at have første dag på børsen 27. april 2021.

Tegningskursen på en Trophy Games-aktien lyder på 8 kr., hvor der er en minimumstegning på mindst 475 aktier, dvs. på 3800 kr.

Selskabet går efter at rejse 40-59,3 mio. kr. Der er på forhånd tegnet aktier for 30 mio. kr. i fortegningsperioden.

Læs også: 12 børsudtryk, du bør kende

Læs også: Bitcoins energiforbrug kan føre til stramninger i kryptomarkedet