Henter kommentarer

Aktiestrateg: Derfor vinder Novo Nordisk fedmekapløbet på den lange bane


Novo Nordisk-aktien har fået en hård medfart, efter den amerikanske ærkerival Eli Lilly har offentliggjort lovende forskningsresultater resultater for en vægttabspille, der formentlig vil være langt billigere end de nuværende vægttabsmidler fra både Novo Nordisk og Eli Lilly, som skal injiceres med en sprøjte.

Lige nu er det Eli Lilly, der har førertrøjen på, men på den lange bane, vil Novo Nordisk trække sig ud som vinder af den benhårde vægttabsdyst med Eli Lilly, hvor præmien er milliarder og atter af milliarder af dollar.

Det er i hvert fald vurderingen fra senior aktiestrateg i Jyske Bank Michelle Nørgaard i torsdagens udgave af podcasten Millionærklubben.

»Lige nu er det frygten, der driver det hele,« siger Michelle Nørgaard i Millionærklubben med henvisning til, at Eli Lilly er kommet ind fra højre, efter Novo Nordisk tog aktieverdenen med storm med lanceringen af storsællerten Wegovy.

Eli Lilly sendte ikke længe efter deres vægttabsmiddel, Zepbound, på markedet, og lige nu er Eli Lilly godt på vej til at kunne sende et vægttabsmiddel i pilleform på markedet.

Læs også: Trump-memecoin eksploderer i værdi efter løfte om middag med krypto-præsidenten

Et vægttabsmiddel i pilleform har ikke blot den fordel af, at det er lettere og billigere at producere. Det kan også produceres i en skala, der kan følge med efterspørgslen, som ikke er tilfældet med de nuværende vægttabs midler i væskeform.

Kursen på Novo Nordisk-aktien er siden toppen sidste sommer dykket med mere end 50 procent fra en kurs over 1000 kroner til en kurs torsdag middag på lige omkring 408 kroner.

Men Novo Nordisk har ikke tabt vægtstabskapløbet, pointerer Michelle Nørgaard.

»På den helt korte bane, tror jeg stadig, at det er Eli Lilly, der kommer til at få mest medvind på cykelstien. Men kigger man med de langsigtede briller, vil jeg helt klart sige Novo Nordisk,« siger Michelle Nørgaard.

Hun peger blandt andet på, at Novo Nordisk har en forventet salgsvækst på 16 procent om året i perioden 2024-2027:

»Det er altså ret stærkt.«

Hør mere om, hvorfor Michelle Nørgaard og Jyske Bank har en købsanbefaling på Novo Nordisk-aktien i denne episode af Millionærklubben.

Lyt med fra 03.30 minutter inde i podcasten.

Læs også: Oliefonden taber 260,5 mia. kr.

Læs også: Forvalter ser et genfødt Europa