Henter kommentarer

Ugens aktie: 'Man har haft sin storhedstid og skal revurdere strategien 10 år frem'


”Glad ansigt” giver god købmand, siges det, og klovnen i cirkus skal smile.

Ledelsen i Pandora søger klart at skabe optimisme både indadtil og udadtil i Q2 rapporten, selv om det faktuelle indhold afspejler en katastrofeopbremsning. Overskriften for Q2-meddelelsen starter med: Encouraging sales recovery since April. Omsætningen i Q2 faldt med 39 % set i forhold til året før, og der bogføres et underskud før skat på 226 mio. kr. Man har opnået 110 mio. kr. fra støtteordninger og lempelse af husleje på 53 mio. kr. samt betalingsudskydelser på 117 mio. kr. Selvtilliden fejler ikke noget.

Der er to positive mekanismer som hjælper selskabet: bruttoavancen er så høj (75 %), at cash flow’et ikke går helt i bund, altså har man fordel af en struktur med høj indtjening i udgangspunktet. Det andet punkt er operationelt, nemlig et boom i salget via e-handel, som i Q2 steg til 52 % af den samlede omsætning - og målt i forhold til selskabets eget detailsalg var andelen hele 60 %.

Men her vejer lanceringerne tungt, og det er formentlig indirekte et resultat af nedlukningen. Corona isolationsfrustration skaber købelyst til nye ting. Resten af forretningen gik i udu, og salget til eksterne formidlere er helt i bund. Pandora står alene.

Ledelsen mener dog selv, at der er tegn på fremgang fra de strategiske omlægninger, der indgår i Programme NOW. Planen skal genrejse Pandora og give brandet en ny, dynamisk profil.

Programme NOW er udtryk for ny realisme

Her er man imidlertid snublet i rebranding-projektet. Alexander Lacik blev hentet ind som ny topchef sidste år, og efter præsentationen i august 2019 af en ny Pandora profil lancerede han straks en efterårsoffensiv for hurtigt at få sat skub i salget og mere liv ude i butikkerne. Momentum skulle holdes oppe.

Detailhandel kræver hele tiden nye impulser for ikke at visne hen. Om det friske initiativ blev en holdbar succes eller bare en opmuntring for organisationens medarbejdere er svær at vurdere. Pointen er nemlig, at salget kort efter gik i ged som følge af Corona-nedlukningerne. Ikke alene forsvinder kunderne i bylivet på The High Street, men Corona har ramt særlig hårdt i Pandora’s indarbejdede kernemarkeder, der består af de engelsktalende I-lande (USA, UK, Australien).

På toppen heraf kommer så et kursfald i værdien af Dollar og de hertil relaterede valutaer (inklusive Kina). Denne belastning skal først nu til at slå igennem. Opgaven med at forny Pandora er ikke blevet lettere af coronakrisen. Al detailhandel er hårdt klemt. Tiltagene med lavere tempo i lanceringen af nye varer og mindre ”Salespush” over for egne og partnernes butikker er fornuftig og udtryk for en mere realistisk linje end de tidligere lederes ide om maksimering af salgsvolumen via mange nye varer.

Nye kollektioner af charms forsøges i endnu højere grad orienteret mod brug af kendte figurer fra Harry Potter, Disney og nu også Star Wars. Spørgsmålet er dog, om denne drejning rammer en forkert kundegruppe: Bliver det i virkeligheden selvdestruktivt, at man fjerner luksus-karakteren af smykker som udtryk for Value og
personlighed – hvem vil seriøst føre sig frem med den form for profil? Social markering ved brug af ydre prydgenstande burde stræbe opad og ikke nedad.

Ender Pandora som stand alone?

Et andet centralt spørgsmål melder sig også. I årevis har Pandora opkøbt og udvidet indadtil for at få kontrol over en stadig større del af værdikæden frem mod slutkunden, altså en udvikling fra produktkoncept og produktion til selv at håndtere engros- og detailhandel. Der bliver heller ikke megen plads til uafhængige forhandlere i et setup med stor andel af e-handel, som jo passer perfekt til disse små smykker, idet kunden får straksadgang til nyheder og et fuldt varesortiment.

Der kan heller ikke være nævneværdige problemer med returvarer hos Pandora. Franchise butikker er nok den eneste farbare vej, hvis man fortsat ønsker at involvere eksterne parter for at få større volumen og ikke selv vil overtage hele salget. Butikker er et tungt element, og i år vil man lukke ca. 50. Ledelsen ser da også ud til at revurdere ideen i profil-fornyelsen selv om starten gik for kun et år siden. Perspektivet er, at Pandora er på vej mod at blive en næsten fuldt integreret virksomhed, og det indebærer krav til præcis styring hele vejen frem til kundens køb. Samtidig vil det betyde et farvel til ideen om tidligere tiders høje vækst via eksterne forhandleres indsats.

Aktien

Børsmæssigt er Pandora en livlig affære, og alle aktier er ude i frit flow. Et firma med meget høj bruttoavance og store vækstambitioner er per definition interessant. Man kan jo tjene mange penge på produkter, som ikke er underlagt nogen form for fornuftsbetingede begrænsninger mht. behov eller funktion.

Det findes nemlig slet ikke, og Charms er et modefænomen. I det øjeblik trenden ikke længere peger i den retning, er det enten helt forbi, eller man må som udbyder genopfinde sig selv i kundernes (og investorernes) bevidsthed. Her er Pandora placeret i dag.

Høj indtjening kendetegnede tidligere Pandora, og pengene blev straks brugt på store udbetalinger af udbytte og opkøb af egne aktier. I dag står selskabet dog med en nettogæld på 7,4 mia. kr. Det er facit efter en omvendt manøvre med salg af 8 mio. af disse aktier igen, hvilket styrkede egenkapital og likviditet med 1,8 mia. kr.

Prisniveauet ved udsalget 05-05 lå rundt 225. Salget må opfattes som udtryk for desperat hamstring af penge af hensyn til kreditværdigheden. Men investorerne har tilsyneladende allerede glemt dette udsalg, og de pressede børskursen op i det dobbelte med en ny top ved 450. Q2-informationerne udløste så et setback ned til 400.

Markedsværdien er dermed 40 mia. kr. Med gælden på 7,4 mia. kr. giver det samlet 47,4 mia. kr. i Economic Value. Et optimistisk gæt for 2020 er et overskud før skat på 800-1.000 mio. kr. Der er særlige udgifter til forandringer, konsulenter mv. på ca. 1,0 mia. kr. Det indikerer dermed en løbende indtjening på det dobbelte, altså 2,0 mia. kr. svarende til 1,5 mia. kr. efter skat. P/E (justeret) kan dermed skønnes til reelt et ligge på 27 (400/15). Indre værdi er meningsløs, da de talrige immaterielle aktiver er større end egenkapitalen. De långivende banker vil nok være stramme.

Pandora var for 10 år siden inde i et boom. Den tid kommer næppe igen, men den erkendelse er mange investorer ikke parat til - endnu. De håber på en gentagelse af fortids storhed. Aktien er derfor viklet ind i sit eget spindelvæv af drømme fra fortiden.

Styrker

Selskabet har opbygget et kendt varemærke placeret i Affordable Luxury-segmentet. Evnen til produktfornyelse og masseproduktion i Thailand er glimrende. Salgsmæssigt har man dækning af de fleste købedygtige lande.

Svagheder

Konceptet med armbånd og tilhørende individuelle charms (kugler) er fortsat hovedområdet, men det tidsmæssige forløb gør det til et modent produkt. Pandora’s andre former for smykker har svært ved at opnå fordele fra stordrift. Opkøb og etablering af egne butikker har ført til en ufleksibel, stiv og mindre vækstorienteret forretning end den oprindelige struktur frem til børsnoteringen.

Selskabet har ingen store aktionærer. Ledelsesforholdene har været præget af en række skift. Topfolkene ser ud tili højere grad at have været motiveret af selskabets store økonomiske gevinstmuligheder end en dedikeret interesse for selve virksomhedens aktivitet som guldsmed.

Muligheder

Man fremstår som en af de største virksomheder i verden inden for smykkefremstilling med et brand, som er velkendt. Det udgør et fantastisk udgangspunkt for vækst men kræver dygtig indsats. Butiksnettet er i princippet af stor værdi i den sammenhæng, men det er svært at drive effektivt.

Trusler

Tiden vil løbe fra selskabets forretningsmodel, hvis man ikke formår at forny sig gennemgribende. Man har haft sin storhedstid og skal revurdere strategien 10 år frem. Hidtil har der kun været tale om opstramninger og salgsudspil med ”mere af det samme”.

Der skal træffes beslutning om valg af placering i kundesegmenter og produktformer. Tilsvarende er indsatsen i butikker og nethandel et resultat af tidligere ideer fra skiftende ledelser, og her er der også behov for at finde en stringent linje.

Lau Svenssen ejer ikke aktier i Pandora.

Læs også: Ugens aktie: Derfor kan Teva stå til nye stigninger

Læs også: Ugens aktie: 'Vækstmulighederne er enorme'

Læs også: Henrik Henriksen: To ting, der kan give dig succes på børsens kasino