Henter kommentarer

Han kaldte Tesla for verdens farligste aktie - så kom nedturen


Adskillige markedsdeltagere har i låbet af 2020 advaret om, at den massive kursstigning i Tesla er ude af proportioner i forhold til gængse nøgletal for værdiansættelse. Selv stifter Elon Musk har tweetet om kursens himmelflugt.

Men timingen for advarslen har næppe været mere præcis end for det amerikanske analysefirma New Constructs, der er i weekenden advarede om, at Tesla er verdens farligste aktie. Det skete i et interview med CEO David Trainer for New Constructs på det amerikanske finansmedie CNBC.

I videoen ses, hvordan Teslas og en række andre bilproducenters markedsværdi har udviklet sig. Videoen er lavet via Flourish Studios.

David Trainer har ikke alene set på værdiansættelsen af Tesla, men vendt argumentationen rundt og stillet sig selv spørgsmålet, hvad der skal til for, at værdiansættelsen skulle give mening. Svaret er, at el-producenten skulle have en andel på det globale bilmarked på op mod 110 pct. Eller sagt på en anden måde: Tesla skal først opnå monopol på jorden og oveni åbne en forhandler på en anden planet og få succes med at sælge el-biler der, hvis prissætningen skal give mening. Elon Musks har godt nok en vision om bemandede rumfarter til Mars, men det er trods alt en anden historie.

- Vi tror det her er et stort, stort - et af de største nogensinde - korthus, der er klar til at kollapse,« sagde David Trainer til CNBC.

Efter en forlænget weekend på grund af amerikansk helligdag faldt Tesla-aktien omkring 21 pct. i tirsdagens handel. Markedsværdien faldt med 433 mia. kr. Siden toppen d. 31. august har Teslas aktionærer samlet set tabt 810 mia. kr. Markedsværdien er i dag 1647 mia. kr.

Luftkastellet, der blev sprængt

- Uanset, hvilket best-case scenarie du laver for, hvad Tesla kan opnå - hvad end det er, at de kommer til at producere 30 millioner biler i de næste 10 år og får hul på forsikringsmarkedet og har ligeså høje indtjeningsmarginaler som Toyota, der er den mest effektive bilproducent i stor skala nogensinde - selv, hvis du tror alt det kommer til at ske, så indikerer aktiekursen, at Teslas indtjening skal være større end alt det, siger David Trainer.

Med en gennemsnitlig salgspris på 57.000 dollar for Tesla-biler og en antagelse om, at Tesla sælger 10,9 mio. biler i 2030 så vil det betyde, at Tesla har en markedsandel på 42 pct. til den tid. Ifølge Trainer svarer markedsværdien af Tesla til, at de skal have en markedsandel på mellem 40 pct. og 110 pct.

Som Euroinvestor tidligere har beskrevet kan Teslas optur i de seneste uger have bund i store markedsdeltagere behov for at afdække risikoen i forbindelse med modpartsrisiko for call optioner. Forklaringen skulle være, at private investorer, særligt fra USA, er stormet ind på markedet på gratis handelsplatforme og spekuleret i call optioner. En anden gængs forklaring er spekulationer om, at Tesla skulle være på ind i det toneangivende S&P500 indeks - verdens vel nok vigtste indeks. Nogle af verdens største passive investeringsfonde og ETF'er er baseret på netop S&P500. Hvis Tesla blev medlem ville det udløse en lavine købsordre, når fondene skulle tilpasse Teslas indtræden.

Læs også: André Thormann: En digitaliseret voldgrav - 3 ting du skal holde øje med

Læs også: Aktiemarkedet i USA tirsdag: Dybe hug til it - Tesla og Apple trak for i nedtur