Henter kommentarer

Kommentar om TORM: Gode udsigter, men skuffende skibspriser


 

Skibene sejler næsten udelukkende i spotmarkedet, og derfor påvirkes TORM’s indtjening straks afudsving i fragtraterne. Uanset det er der også strukturelle forhold med længere varighed, og det gælder især omkring efterspørgslen på transportopgaver. Udbuddet, som TORM er en del af, har ikke de store udsving på kort sigt. I praksis er situationen, at det turbulente og voldsomme forløb i 2020 fortsætter videre ind i 2021.

Tankmarkedet fik et boom, der kulminerede i andet kvartal pga. lageropgaver for skibene (forstoppelse på raffinaderierne pga. dyk i deres afsætning under Corona- nedlukningerne). Da verden forsigtigt begyndte at vende tilbage til lidt mere normale tilstande, blev skibene losset, men der manglede nye opgaver med transport. Lagrene af råolie og raffinerede produkter er ved at blive normaliseret, men processen slog kraftigt igennem på søtransport. Rederierne klarer jo opgaverne med at fylde hullerne og klare mismatch mellem de enkelte lande.

Udviklingen går i retning af øgede ubalancer i oliebranchen. Lavere volumen sidste år påvirkede indtjeningen, og det har ført til beslutning om at nedlægge en række gamle raffinaderier. De er placeret i I-landene. Nye anlæg bygges/udvides i Mellemøsten og Asien, men med udsigt til grøn omstilling vil denne udvikling snart ebbe ud. Private olieselskaber vil føre an i denne udvikling.

Uroligt år for produkttanksskibe

Corona nedlukningen og kamp om magten over olieprisen kendetegnede 2020. Først ved udgangen af 2021 forventes forbruget at være nået tilbage på samme niveau som før (2019). Råolieskibene (crude carriers) oplever en dyb nedtur. For TORM’s vedkommende er der her et overlap med det svageste segment af råolieskibe, der er Aframax’ere på 110.000 TDW. Hos TORM udgør denne størrelse den største skibstype til produkter (LR2), og de to markeder påvirker derfor hverandre. Det gælder dog ikke fuldt, idet produkttankere gerne må sejle med råolie, mens crude carriers kun kan
klare tunge olieprodukter. Normalt indgår TORM ikke aftaler om udlejning, men for 2021 har man faktisk garderet sig 80 pct. inden for LR2. Det er godt tænkt af ledelsen, da værdien af kundeservicering er mindre her end i hovedområdet med de såkaldte MR-skibe (50.000 TDW).

Læs også: Kommentar: Aktier er varmluftsballoner – cash er gas

Skrotning af tankskibe er blevet udskudt som følge af høje rater i 2020 ved lageropgaver, men nu er det passé og man skal igen tjene pengene på at sejle. Påvirkningen fra skift til let brændstof er atter ved at blive mærkbar i form af en merpris. Det gavner skibe med scrubbers, mens ældre skibe vil blive klemt og må sejle langsommere. TORM har 46 skibe med scrubbers ud af 72.

Flåden udvides nu med 8 secondhand skibe (MR-typer, hvoraf 6 har IMO 2 standard og derfor kan klare en række kemikalier). Ordrer på nybygninger omfatter 2 styk LR1 skibe, og der findes kun en enkelt ordre fra en anden reder! Udsigten for segmentet burde altså være glimrende omkring udbud.

Skuffende priser på brugte skibe

Vakuum-situationen i andet halvår betød, at TORM fik et underskud (-39 mio. dollar) i denne periode, men for hele året endte resultatet med et flot overskud på 122 mio. dollar (51) justeret for særlige poster. Den efterfølgende svaghed står naturligvis i skærende kontrast til boom’et i første halvår, men det er nu en gang spillets regler. Overophedning afløses af nedkøling, som kan svinge længere ud end nerverne kan klare. Vi må håbe, at det samme ikke indtræffer for den globale økonomi, hvor der nu fyres op for alvor.

Omsvinget fra boom til bust er formentlig medvirkende til årets mest skuffende punkt for hele tankmarkedet: de høje fragtrater førte ikke til et ryk opad i priserne på de eksisterende (brugte) skibe og dermed kapitalgevinster med mulighed for lukrative salg. Hos TORM taler man om 15 pct. nedgang i skibenes værdi. Den vurderede markedsværdi ligger i øjeblikket betydeligt lavere end den bogførte. Aktiens bogførte indre værdi er 82 kroner, men opgjort ud fra skibenes vurderede markedsværdi er tallet kun 65 kroner.

Læs også: Kommentar: Har renten påbegyndt en rigtig optur, eller er udviklingen ufarlig?

I stedet for at jamre benytter ledelsen sig af de gode tilbud på brugte skibe og har netop købt 8 MR- tankere. Man gearer altså op for aktiviteten og er klar til at udnytte upside chancen i fragtraterne, som må tage fart i takt med nedbringelsen af lagrene af færdige olieprodukter. Inden for råolie er der allerede sket en normalisering.

Tank er i øjeblikket fanget af en forsinkelseseffekt. Bulk-skibe (NORDEN, Jinhui, Belships og Golden Ocean) oplever derimod hektisk aktivitet med opfyldning af lagrene hos industrikunder, som nu udvider produktionen. Containerskibe har ligefrem et boom med transport af færdige varer og komponenter. Så efterspørgsel og aktivitet er på vej op. Det taler for en sektorrotation inden for aktier, og her indgår rederier i gruppen af mere almindelige, konjunkturfølsomme erhverv.

Aktien

I øjeblikket er TORM inde i en bølgedal angående dårlige fragtrater og indtjening. Af første kvartal manglede ultimo februar kun 15 % skibsdage at blive dækket, og den gennemsnitlige dagrate lå på 12.914 dollar. Kravet for at ramme nulpunktet i indtjening før skat var sidste år på 15.100 dollar, så der er med andre ord udsigt til underskud i første kvartal – men det burde ikke overraske nogen. Andet kvartal kan også blive svagt, men så er smerten formentlig overstået. Man skal dog næppe satse på, at 2021 udvikler sig til et spejlbillede af 2020.

Pointen synes at være, at perspektivet på langt sigt ser særdeles positivt ud omkring fornyet vækst i efterspørgslen opgjort i ton-mil. TORM er klar med sine skibe ude på vandet og der er få udbetalinger til nybygninger plus scrubbers og afdrag på gæld i de kommende 5 år.

Finansielt har man sikret sig stor handlefrihed, og afdragene på gæld bliver først tunge i 2026. Nettogælden svarer til 51 pct. af skibenes (pt. lave) værdi.

Børskursen (54) har haft samme lave niveau igennem de seneste 4-5 år. Søfart er et konjunkturfølsomt erhverv. TORM har en stærk position på langt sigt med udsigt til vedvarende vækst 10 år frem inden for transport af olieprodukter og sandsynligvis vil det blive udvidet med nye former brændstof (metanol?). Start på afvikling af udtjente olieraffinaderier i I-landene og fortsat vækst i Asiens økonomi er to centrale strukturelle forløb, som vil øge behovet for produkttankere.

2021 tegner altså til at få en svag start, men aktivitetsudviklingen er kraftig positiv. Samtidig må der snart komme skub i skrotning af gamle tankskibe, som stoppede helt sidste år. Høje stålpriser, krav til tankrensning og stigende merudgift på svovlfattig olie kan udløse en sanering af bestanden af gamle tankskibe.

Lau Svenssen ejer aktier i TORM

Læs også: Teknisk Set med Lars Persson: Renten fortsætter op og det presser aktiemarkedet

Læs også: Kapitalforvalter: Forestil dig, hvis BMW skal værdiansættes som Tesla