Henter kommentarer

Lars Seier Christensen: NFTs - er det bare hype eller en helt ny forretningsmodel?


 

Dette er en kommentar. Euroinvestor har tilknyttet flere personer, der kommenterer de finansielle markeder. Kommentaren udtrykker alene skribentens holdning.

Er NFT´er bare hype eller er det en helt ny forretningsmodel?

Det vender jeg tilbage til, men lad os starte med at forklare, hvad en NFT overhovedet er for noget.

NFT er en forkortelse for Non Fungible Token - men hvis man ikke kender de ord, bliver man nok ikke meget klogere af det.

Når noget er “fungible”, betyder det, at det er direkte vekselbart. Den ene enhed kan være lige så god som den anden. Et eksempel er vores pengesedler - om du har den ene eller den anden 100-krone seddel i lommen er du ligeglad med. De virker lige godt. Det samme med et gram rent guld - du ved ikke lige om du har det ene eller det andet gram, og du har ikke noget imod at bytte dem med hinanden. Sådan nogle aktiver er “fungible”.

Når noget er “non-fungible”, så er det naturligvis det modsatte. Så betyder det faktisk noget, om du har det ene eller det andet token - og et token det betalingsmiddel, der benyttes som en slags valuta på en blockchain. Normalt ville de ellers også være fungible, da du ikke normalt går op i, om du har den ene bitcoin eller den anden.

Det, der ændrer sig med en NFT er, at man udvælger et token og lægger noget særligt ned på det. Det man lægger ned på sit token er en elektronisk fil. Og pludselig antager dette token et nyt liv, fordi det med sin særlige fil ikke længere bare er identisk med et andet token. Hvis filen har en eller anden værdi, så er den nye NFT måske blevet mange af de almindelige tokens værd.

Læs også: Kommentar af Lars Seier Christensen: Forstå krypto og blockchain på et øjeblik

Men hvilken værdi har en elektronisk fil? Det kunne være et digitalt kunstværk. Det kunne være en musikfil, det kunne være en aktie, det kunne være en registrering af en bolig. Og fordi du ejer netop det token, den NFT, så kan du bevise, at du er ejeren af filen og det, den repræsenterer. Det har værdi, hvis filen i sig selv har værdi. Og du er den eneste, der ejer - og kan bevise at du ejer - netop denne unikke NFT og den elektroniske fil.

Lad os tage et eksempel. En kunstner vælger at lave et digitalt kunstværk - eller et traditionelt kunstværk, som han linker til med det, vi kalder en “digital tvilling”. Han tilføjer dette kunstværk til en unik NFT og dermed kan han sælge denne NFT direkte via en af de mange NFT kunstplatforme, der allerede findes. Hvis du vil se et eksempel, så kig på den NFT platform, jeg selv er medejer af, www.spaceseven.com.

Det bedste eksempel jeg har set endnu, var kunstneren Damian Hirsts project, The Currency. Damian Hirst er kendt for sine “spot paintings”, store eller små lærreder med mange farvede pletter, der sælges for op til flere millioner dollars i den fysiske verden. Men denne gang lavede han 10.000 computerskabte digitale “spot paintings” og gjorde dem til NFTer. Dem solgte han for 2.000 dollars stykket, og de blev omgående udsolgt.

Hvad er der i det for kunstneren? Han fandt et helt nyt publikum og en ny distributionskanal. Han arbejder med et nyt medie, som søgende og innovative kunstnere godt kan lide. Han ved, hvor hans værker befinder sig, da man se hvilke brugere, der opbevarer dem i deres “wallets” (blockchainens digitale tegnebog). Han kunne - men valgte ikke at gøre det i netop dette tilfælde - have lagt en automatisk gensalgslicens ind i sine NFTs, så han fremover ville modtage for eksempel 10 eller 15 pct af slagssummen, når de skifter hænder i fremtiden.

Læs også: Lau Svenssen: Frontline og Euronav danner verdens største tankrederi

Og nå ja, så tjente han også lige 10.000 gange 2.000 dollars, eller ca. 130 mio. kr.! Damien Hirst er kendt som en dygtig, men også meget kommerciel kunstner, så det har han sikkert haft med i overvejelserne.

Men hvad er der i det for køberne? Interesserede var de ihvertfald, for der var 67.000, der ansøgte om et af værkerne.

Jo, for første gang i deres liv fik de muligheden for at eje en unik Damien Hirst, da de færreste nok havde mulighed for at betale en million dollars eller mere for et traditionelt Hirst spot painting.

Nogle så det måske også som en investering, ligesom mange gør det med de fysiske malerier, da Hirsts priser har været støt stigende gennem mange år.

Og hvis de havde været hurtige og fået købt en high resolution NFT skærm kan køberne nyde deres kunstværk hver dag på deres væg, ligesom et fysisk maleri. Når jeg siger, at de skulle være hurtige, så er det fordi NFT skærme er totalt udsolgt verden over lige nu. Men den slags løser kapitalismen og markedet heldigvis, så jeg vil godt vædde på, at mange hjem indenfor få år har NFT skærme på væggene - for de er faktisk rigtig flotte at se på.

Læs også: Simon Richard Nielsen: God bless America – De amerikanske aktier dominerer totalt

Siden Damian Hirst solgte disse 10.000 unikke værker er de steget i pris. Faktisk ligger de billigste - de varierer en del i pris, for nogle kan bedre lide visse farvepletter bedre end andre - pt omkring 15.000 dollars. Det vil sige, at hele The Currency projektet idag har en “markedsværdi” på over 150 mio dollars eller en kølig millard kroner. Om de vælger at sælge eller ej er jo op til den enkelte ejer, men de kan ihvertfald nemt både bevise ejerskab og unikheden via deres NFT. Så de har også fået en monetær gevinst ved deres køb.

Jeg tror at vi vil se mange flere store kunstnere gå denne vej, og hvis de vælger en lignende strategi med en ret lav startpris, er der ingen tabere.

Så det er ikke så mærkeligt, at da Hirst lavede sin næste NFT serie for kort tid siden, lå prisen en del højere som udgangspunkt, og køen af købere var stadigt lang.

Dette er blot eet eksempel på NFTs muligheder. Men du kan forvente det samme  - det er faktisk allerede i fuld gang - indenfor musikbranchen, hvor et band måske kan vælge at udgive særlig single eller en koncertoptagelse i en sådan begrænset udgivelse til deres største fans. Eller sportsstjerner, der udgiver en video af et særlig moment. Eller filmstjerner. Eller influencere. De er faktisk allerede igang.

Læs også: Pengene og kulturen med Lars Seier Christensen: "Det sætter jeg på, hvis jeg virkelig skal slappe af"

En indsigelse, jeg ofte har hørt - “hvad er værdien af en elektronisk fil”?Jeg kan jo bare kopiere den og have det samme? Måske, men du kan også få malet en falsk Picasso, der ligner rigtig godt. Jeg kan også lave en kopi af et musiknummer. Eller stjæle et stykke software. Men giver dig ikke en original, og det giver dig ikke ejerskab og værdiskabelse. Tværtimod kan det give dig en masse uønskede problemer, fordi du så faktisk har stjålet noget intellektuel property, hvor der kan komme legale konsekvenser ud af dit tyveri. Og det er lidt som at gå med et falsk Rolex, eller købe en falsk Chanel-taske på stranden ved Torremolinos - prøv at give den til din datter i julegave, så vil du hurtigt forstå forskellen!

Så NFTs tjener mange helt legitime formål, og udgør en ny og spændende kunstnerisk og kommerciel kanal for mange kreatører, som de selv har fuld kontrol over. Du ved hvem køberne er, og du kan målrette dine fremtidige værker mere præcist til dine fans, samtidig med at du tjener penge på gensalg af dine tidligere udgivelser. Og for køberen giver det en ny og spændende mulighed for at eje en ægte og unik flig af en kunstner, du ser op til.

Det er måske derfor, at der blev omsat NFTs for 300 mia. kr. alene i 2021. Noget af det VAR hype, uden tvivl - men det er også en meget vigtig forretningsmodel for fremtiden, og vi har kun set de første spæde forsøg på at definere den.

Læs også: Junior Board: Derfor satser vi på grøn bitcoin-aktie

Læs også: Lau Svenssen: Høj inflation ødelægger væksten