Henter kommentarer

Pengene og kulturen med Martin Buch Thorborg: »Hver weekend bliver brugt i byen«

(Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix)
(Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix) Foto: Niels Ahlmann Olesen
Vis mere

Selvom arbejde og fritid nemt flyder sammen i erhvervsmanden Martin Buch Thorborgs liv, forsøger han at holde arbejdsugen til 37 timer.

Når den 51-årige erhvervsmand, der er administrerende direktør i Dinero, og som for alvor kom på landkortet, da han tilbage i 1995 var med til at stifte den første danske søgemaskine Jubii, ser fjernsyn, skal det være noget, der gør ham klogere.

Og så er det lige meget, om det er en dokumentar eller en serie.

»Næsten ligegyldigt hvad jeg ser, så skal det bare være noget, der gør mig klogere,« siger Martin Buch Thorborg, der primært streamer, når han ser fjernsyn.

»Jeg er nok mest til virkeligheden, og derfor elsker jeg blandt andet 'Billions'. Lige nu er jeg i gang med sidste sæson. Jeg har også lige været igennem 'Succesion'. Enten skal serier eller film være 100 pct. realistiske, eller også skal det være et opfundet univers som 'Harry Potter' eller 'Ringenes Herre'.«

»Jeg hader at have brugt tid på en film eller en serie, hvor der pludselig sker noget overnaturligt, som man ikke havde regnet med. Enten skal det være realistisk eller fucking fiktion hele vejen igennem.«

Særligt bliver Martin Buch Thorborg klogere på virkeligheden ved at se dokumentarer.

»Jeg ser fandeme mange, og jeg slapper så godt af til dem, at jeg knap kan huske titlerne. Senest så jeg en, der handlede om en stor medicinalskandale i USA, der handlede om folk, som var blevet afhængige af ganske almindelig smertestillende medicin. Den slags dokumentarer og socialrealisme, der afspejler virkeligheden, det kan jeg godt lide,« siger den energiske erhvervsmand.

Martin Buch Thorborg bruger også meget tid på de sociale medier. Interesserne for politik og samfundet gør, at han ikke kan lade være med at blande sig, når han føler sig indigneret.

Senest er han stemplet ind i debatten om kønskvoter i danske børsnoterede virksomheder.

»Det er nok en blanding af hobby men også passion. Jeg er passioneret for samfundet og måden, det er indrettet på,« fortæller Martin Buch Thorborg, der aldrig er bange for at sige sin mening.

Selvom han er meget bevidst, om sine egne holdninger, gør han sig umage for også at blive eksponeret for andres meninger.

»Jeg synes, jeg er ret åben. Jeg liker for eksempel tit opslag fra Pelle Dragsted, som jeg aldrig er enig med, men jeg har respekt for ham som person. Så på den måde forsøger jeg også at udvide min boble, og se hvad der sker på venstrefløjen.«

På hans forskellige offentlige sociale medier, der tæller Twitter, LinkedIn og Instagram, har han tilsammen omkring 100.000 følgere.

»Bevares, det kan være nogen af dem er gengangere. Men laver jeg et indlæg, der virkelig sparker røv, så kan jeg nå langt ud. Og det kan jeg altså sælge mange pizzaer på Bornholm på.«

Omvendt er han også godt klar over, at det kan koste kunder, at lufte sin mening om alt fra kønskvoter, coronarestriktioner og topskat offentligt.

»Det kan også være, jeg mister kunder på det, det kan det sagtens. Og det kan også være psykisk hårdt. Lige nu er det for eksempel en masse kvinder, der er sure på mig, for når man blander sig, kan man hurtigt få skudt en masse motiver i skoen.«

Den anden ungdom

Martin Buch Thorborg blev skilt for seks år siden, og i sommer blev han gift for anden gang med Jannie Buch Thorborg. Med sin nye hustru er han trådt ind i en ny livsfase, der på flere områder minder om hans ungdom med plads til mere spontanitet.

»Mine børn er blevet store, og jeg har mødt en kvinde, der er meget festglad, så hver weekend bliver brugt i byen,« siger Martin Buch Thorborg, der i øjeblikket kommer særligt meget på natklubben Museo i København.

Turen går først hjem tidligt på morgenen, og dagen med tømmermænd bliver brugt på at komme til hægterne igen. Ligesom at Martin Buch Thorborgs festvaner minder om dem, han havde i ungdommen, er hans yndlingsforfatter også stadig den samme, som da han var 16-17 år gammel.

»Min favoritforfatter er klart Jeffrey Archer, og jeg læser stadig hans bøger. Han er afsindig dygtig, men også en meget kontroversiel person, blandt andet fordi han har siddet i fængsel. Men han skriver brandgodt,« siger Martin Buch Thorborg, der har lært meget om hvordan det amerikanske og britiske samfund er skruet sammen ved at læse bøger af den tidligere britiske politiker.

Ellers er det mest bøger om forretning, erhvervsmanden kaster sig over. Særligt forretningspsykologi finder han interessant.

»Jo mere du kender den menneskelige hjerne, jo bedre bliver du til at sælge. Det er altså ikke helt uinteressant, hvordan man kan påvirke og manipulere den menneskelige hjerne, når man arbejder med marketing og salg.«

Han bruger også podcast til at blive klogere. Favoritten er den amerikanske podcast Radiolab.

»Jeg har nok fulgt med i 10 år, og det er nok verdens bedste podcast. I min optik.«

»Det er to gutter, der snakker om forskellige emner, som de går helt i dybden med. For eksempel hvad død er, eller hvordan zoologiske haver opstod.«

»Hvad jeg kan bruge den viden til, det ved jeg sgu egentligt ikke. Men jeg har altid været nysgerrig, så det fodrer mig nok lidt,« siger han.

Flere hastigheder

Men det er ikke konstant, at Martin Buch Thorborgs sind bliver fodret med informationer. Blandt andet slapper han af, når han går.

»Jeg tager det offentlige på arbejde hver dag, og det giver mig i hvert fald 2 kilometer i benene hver vej til stationen. Og så har jeg en Grand Danois, der også skal luftes, så det løber nok op i en otte kilometer om dagen.«

Generelt er det vigtigt for Martin Buch Thorborg at holde sig i gang. Hver morgen træner han 20 minutter pafei-træning.

»Det er en slags body SDS, som jeg har dyrket de seneste 10 år. Man ligner en idiot, når man laver det, og mine børn gør mig tit til grin, når jeg træner, og kan sagtens finde på at filme mig og dele det på vores interne familiekanaler. Men selvom det ser grimt ud, så har jeg ikke haft et eneste rygproblem i de 10 år, og det døjede jeg meget med før i tiden.«

Når klokken har passeret 20 i Martin Buch Thorborg og hustruens hjem i Skodsborg, har parret en aftale om, at det er forbudt at snakke om forretninger.

»Vi kan begge let få problemer med at sove, hvis vi taler for meget om forretningsplaner, for hjernen kan næsten ikke stoppe med at tænke kreativt.«

Der er ellers nok forretninger at tale om. Sammen med Jannie Buch Thorborg købte han i sommer Hotel Klippen i Gudhjem. Senest har parret også købt Gudhjem Vandrehjem og Therns Hotel i samme by.

De bornholmske projekter er lidt en modsætning til dagligdagen som administrerende direktør i Dinero, som han tilbage i 2016 solgte for et trecifret millionbeløb til norske Visma.

»Lige nu er det, der optager mig rigtig meget, de hoteller, jeg har købt med min kone. For eksempel hvad der skal serveres til morgenmad, hvilken kaffemaskine vi skal vælge, hvordan møblerne skal se ud, og hvilke farve der skal være på væggene.«

»Det er lidt noget andet end at være direktør i Dinero. Får jeg en knaldgod idé, kan den ikke eksekveres i samme tempo, som på hotellerne. Der kan måske gå et år, før et nyt produkt eller funktion er implementeret,« fortæller Martin Thorborg, der trives i begge gear.

Du kan også møde: